torsdag 26 februari 2009

Gudstro kanske skyddar bättre än bilbälte?

När jag åker taxi i Barcelona är det vanligt att taxichaufförerna sätter på sig bilbältet när de ska köra ned på Ronda Litoral/de Dalt (motorvägsringlederna runt stan) men sedan TAR AV SIG bilbältet igen när de åker av och in på vanliga gator. Som om det skulle vara mindre farligt!

Tror det har något med poliskontrollerna att göra. Bilbälte används bara där det absolut måste för att slippa böter. Inte för att skydda vid en krock.

Förstår mig inte riktigt på det här beteendet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är fantastiskt. Här i Tjeckien så behövde man inte enligt lag ha bilbarnstol eller bälte i baksätet om man körde på småvägar.

Det var ofta man såg obältade barn hoppa runt i baksätet. Lagen är idag ändrad som tur är, så nu gäller både stol och bälte var man än kör, eftersom böter tydligen hos många svider mer än förlorade nära och kära.

Iniciativa Joven Barcelona sa...

För att inte tala om vilka blickar man får från taxichaffisen om man själv bältar sig i baksätet! "Är du rädd, vill du att jag kör saktare?"

(eh ja, du kan stanna bilen så går jag..det var därför jag tog taxi..)

Aurora sa...

Äsch nu skrev jag ju från fel konto, nå det blir lite extrareklam så...

Anonym sa...

Det är inte bara taxichaufförer som gör så!! Våra vänner i lilla byn 20 mil söder om BCN gör likadant, tar av sig bältet när 50 skyltarna kommer. Jag har verkligen försökt att få de och fatta vitsen med bälte men icke!! Helst galet och så har de ju också några...döda i trafiken.

Anonym sa...

Den spanska logiken är outgrundlig
helena