måndag 2 februari 2009

I vilken skola går en "clown i overall" som skriker KÖP BLANDAREN?

Vilken lysande krönika Linda Skugge. Jag störtgillar citatet:

Men när jag blir allvarlig och tjatar om KTH börjar de bara fnissa. Det är det sista stället där en ung cool brud tänker sätta sin fot. KTH har minst sagt problem med sitt varumärke. Ett fåtal av studenterna där har byxorna i armhålorna, mat i fickorna och kutryggig hållning men i mångas ögon utgör de den generella bilden av en student på KTH.

Hur mycket de än försöker förändra den bilden så saboteras de varje år av att ett gäng clowner i overall går ut på stan och skriker ”Blandaren”.


Ha ha, min egen make hoppade av efter bara två veckor just av den anledningen faktiskt. Men han började på den byfånigaste av alla linjer också med astöntig nollning, så han får skylla sig själv. Läkarlinjen var en helt annan grej tydligen.

Något jag reflekterar över dagligen här i Barcelona är att påfarten till motorvägen är galet farlig. Bara en lämna-företrädesskylt och sedan gasa upp från 0 till 100 på helst en sekund, eftersom det inte finns någon extra fil som i Sverige utan man ska ut i körbanan direkt och bara hoppas att någon bil inte kommer farande i 150 knyck och kör på oss bakifrån.

Dessutom blir det alltid översvämingar på gatan. På väg upp till bergen i helgen såg vi en bil som kanade fram, som på is, rakt över vägbanan. Vattenplaning. Hann åka förbi innan vi såg om han blev påkörd bakifrån eller inte.

När det regnat finns det knappt några brunnar som samlar upp vattnet och det går knappt att gå gatan fram.

Med detta vill jag säga att det verkar saknas VÄG- och VATTEN ingenjörer i det här landet, så vi i Sverige ska vara tacksamma för våra duktiga KTH-elever, hur töntiga de än må vara när de börjar skolan.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen det där med motorvägspåfarter.
Jag bor i Tjeckien men som tur är finns det en extra fil vid påfarterna, men problemet är att på dessa står det ofta liftare och blockerar, så man måste ändå nagga på motorvägen för att inte köra över liftarna. I och med det så riskerar man att bli påkörd bakifrån av någon stjärna som ligger i 160 km\h

Anonym sa...

Hej Maria.

Gillar din blogg mycket framförallt för dina reflektioner och tankar men jösses vad du klagar över Barcelona och Spanien. Visst finns det nackdelar men att bara höra negativa reflektioner är lite tråkigt. Som detta med att Barca är "som vilken annan stad i världen" förutom då att du ser medelhavet ibland, låter så sorgligt. Varje stad i denna värld har sin speciella känsla och atmosfär. Barcelona har sin. Visst vardagen med allt vad det innebär finns överallt. Men faktum är att när du och din familj gör något kul så är utbudet av aktiviteter galet i mycket mer än tex här i söta rara Göteborg. Skilnad på väder och vind behöver jag inte ens gå in på. Kan tänka mig att vi är många som läser din blogg just för att du bor i Barca. Detta innebär inte att du har vissa skyldigheter gemtemot läsare att skriva skojigt och roligt om Barca som någon sorts förlängd turistguide. Dock vore det önskvärt med reflektioner av både det negativa och positiva slaget.

Elisabeth.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Hej Elisabeth,

Tack för att du gillar min blogg.

Det har regnat i Barcelona de senaste veckorna och stormarna har rivit bort halva stränderna, träden ramlar över vägarna och ovädret dödade 4 småpojkar när taket på idrotthallen ramlade in.

Men det är så tråkigt att skriva om vädret...

Leta fram en blogg i Asien för att höra inlägg om solsken ;)

Det jag skrev om att Barcelona är som vilken annan stad som helst förutom utsikten mot Medelhavet är att det faktiskt blir en vardag var man än bor i världen.

Och om du följt min blogg ett tag så vet du att jag skriver fantastiska solskenshistorier om Barcelona från april till oktober när vi kan hänga vid playan.

Maria Agrell, Barcelona sa...

" Som detta med att Barca är "som vilken annan stad i världen" förutom då att du ser medelhavet ibland, låter så sorgligt."

Elisbeth,
Jag skulle aldrig kalla staden Barcelona för "Barca".

Barça är smeknamn för fotbollsklubben FC Barcelona. Inget annat.

Anonym sa...

Ca 50% av studenterna på Väg och vattenlinjen på KTH är tjejer!

Anonym sa...

Okej. Förstår nu att man inte ska kalla Barcelona för Barca. Lite löjligt av mig. Tack för att du svarade. Läser din blogg hängivet och vet att du skriver fina solskenshistorier, tyckte bara att det var ett tag sen.


Elisabeth

Maria Agrell, Barcelona sa...

Anonym: Bra det låter lovande.

Elisabeth: Vad trist att jag blivit en sådan surtant. Förmodligen är det sant. Jag jobbar alldeles för mycket för att hinna njuta av livet och berätta härliga historier. Dessutom regnar det och jag tar mig inte tid att träna. Ser detta som ett varningstecken.