fredag 17 april 2009

EU-valet

Jag fick ett brev för några månader sedan på katalanska. Inte spanska. Inte engelska. Lyckades förstå att det handlade om EU-valet och att det var en förfrågan om jag var intresserad av att använda min demokratiska rättighet att rösta fram lämpliga ledamöter.

Jag googlade översättning för att kunna fylla i blanketten för att registrera mig och maken som aktiva röstberättigade i valet. Imorse kom min röstsedel.

Det står mitt namn och adress och att jag ska gå till bord U i sektion 080 i en vallokal som heter CEIP Joaquim Ruyra. Däremot finns ingen adress där denna vallokal ska finnas. Det finns heller inget utgivet datum när själva valet äger rum.

Googlar för att se var jag ska rösta. Hittar en skola i närheten med samma namn. Det måste vara den. Googlar också för att se vilket datum jag ska rösta. Wiki hjälper mig. Någon dag i början av juni mellan den 4 och 7:e.

Och så undrar de varför det är så få som går och röstar.,,

Inga kommentarer: