onsdag 15 april 2009

När jag fyller 40 ska jag vara snygg, rik, och lycklig. Och yngre.

Någon av er läste en 40-års kris artikel i DN och tänkte på mig... är det så tydligt? Ha ha. Såklart. Gunilla Bergenstens nya bok "När jag fyller 40 ska jag vara snygg, rik, och lycklig. Och yngre." verkar vara en bok precis för mig. Tack för tipset.

Ett referat med citat ur artikeln i DN:

Vid fyrtio börjar fertilitetens begränsning göra sig påmind för kvinnan - samtidigt som männen blir mer ”gubblika”.
– Vi kvinnor åldras mer långsamt över tiden, medan det för männen kommer som ett skov med kal hjässa och gubbmage, På så sätt är det mer brutalt för männen i 40-årsåldern.


För många av oss händer det något vid 40. Vi börjar ifrågasätta både våra liv och kroppens förändringar. För författaren Gunilla Bergensten började 40-årskrisen göra sig påmind när telefonen plötsligt började ringa hemma i radhuset i Göteborg. Gunilla var då 39 år och den ena väninnan efter den andra ställde frågan om det inte skulle vara mer än så här? Deras makar ville bygga garage, hade varit otrogna och ville skiljas.

Själv bekymrade sig Gunilla mest över rynkor i ansiktet. En ytlighet som inte fick henne att känna sig bättre till mods.

Jag undrade vad det var för fel på mig som var så ytlig och bara brydde mig om mitt utseende när mina vänner ifrågasatte sina liv på ett djupare plan. När skulle min livskris komma? Var det min tur nu? frågar sig Gunilla.

Inga kommentarer: