torsdag 30 april 2009

Vardagsrasism för en stackars svensk invandrare.

Igår när jag cyklade till jobbet kom en man cyklande mot mig. Han verkade velig åt vilket håll han skulle cykla när vi möttes, så jag körde in till sidan och stannade cykeln för att han skulle kunna köra förbi. Det gick inte så bra för honom. Han bromsade också, men för hårt med handbromsen och flög över styret två meter framför mig.

Oj oj oj tänkte jag. Stackars man. Och jag sa något ursäktande.

Sedan sa han åt mig att jag var en dum turist. Egoistisk turist. När jag svarade att jag faktiskt bor här skrek han att jag borde åka hem till mitt land istället, att jag var okunnig, egoistiskt och bara förstör.

Jag nämnde något att jag både jobbade och betalar skatt men han fortsatte förolämpa mig och sa att jag inte var välkommen till hans land utan att jag borde åka hem och mitt ursäktande var verkligen inte tillräckligt.

Inga kommentarer: