fredag 29 maj 2009

En kvinnas liv - den cyniska vinkeln.

Planerar makens 40-års fest och drabbas av akut ålderskris.

Tänk om det är så att först är man ung och vacker, men fattar det inte själv för det är alltid någon som är snyggare. Gamla kärringar är naturligtvis inte ens med i tävlingen. Dessutom är man olyckligt kär och oroar sig för framtiden, så att man är ändå aldrig nöjd.

Sedan träffar man äntligen den rätta. Livet är på topp. Lyckan totalt. Man gifter sig och får friska fina barn. Sedan kommer år av kaos. Allt går ultrasnabbt. Centrifugåren kan vi kalla denna tid. Man jobbar, pusslar, oroar sig, betalar lån, hämtar på dagis, tjafsar om jämnställdhet, är hemma med sjuka barn och virrar runt så mycket att man inte kvicknar till förrän barnen blivit stora och man själv blivit gammal och ful. Och sur och bitter också för att man varken hunnit med att satsa på karriären eller ta hand om sig själv och ändå inte njutit tillräckligt av barnen när de var små. Tjock har man också blivit för man har inte hunnit träna någonting som inte gör ont i knäna.

Eftersom man blivit en sur, bitter och ful kärring, så orkar naturligtvis inte maken vara gift med en sådan tråkmåns.

Då sitter man där och pimplar alldeles för mycket vin och drömmer sig tillbaka till när barnen var små och livet var perfekt.

Ja, det måste väl vara nu det. Lika bra att passa på att skratta lite. Träna också kanske.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spot on Maria!
Seize the moment old girl ;D

Från bästaste bästkusten.

Anonym sa...

Du har så otroligt mycket att vara glad över. Ibland förbannar jag vårt svenska arv över att alltid jämföra med dem som har det bättre, istället för som du skriver uppskatta vad man har NU, IDAG. Jag har ibland haft en känsla av att; ja, ja nästa gång... så gör jag si eller så... Fast problemet är att det blir ingen nästa gång. Livet går inte i repris, vi lever inte något genrep utan vi lever i vår premiär och vår gran final i ett. Tyvärr glömmer vi bort det ibland, eller rättare sagt jag glömmer bort det ibland. (Kan inte tala för er andra) Jag menar inte att vi ska gå runt och vara tacksamma över minsta lilla sak, dock ska vi ha perspektiv på våra problem och inte sträva mot imorgon utan leva idag!!!

Tack för en härlig blogg! Må så gott!

Maria Agrell, Barcelona sa...

TACK!

Magdalena sa...

Life is short, Break the rules, Forgive quickly, Kiss slowly, Love truly, Laugh uncontrollably, And never regret anything that made you smile. I don't care if you lick windows, take the special bus or occasionally pee on yourself. You hang in there sunshine, you're special. Every sixty seconds you spend angry, upset or mad, is a fullminute of happiness you'll never get back.
Dethär skrev en vän på facebook, jag gillade direkt :)
Man är så koncentrerad på att rätta till,tävla och jämföra, jag önskar också att man kunde se sig själv och vara nöjd. Jag är 28 och har mycket kvar att lära, men jag är på väg nånstans för sakta men säkert kommer nöjd-med-mig-själv-känslan. Lägger det på yoga-kontot, den har gett mig otroligt mycket, både muskler och insikt. Du är bra som du är.