måndag 22 juni 2009

Jag behöver inte oroa mig för att jag inte har kontakt med mitt inre i alla fall.

Min kropp är hormonstyrd. De där dagarna varje månad som man kan bli gravid är jag alltid förälskad. Dagarna innan röda dagar är jag som ett speedat tåg på högvarv. Den första röda dagen är jag helt lugn och lyckligast på hela månaden. Därefter har jag järnbrist och är trött i några dagar och undrar vad det är som är fel. 

Sedan några "vanliga" dagar då jag någorlunda kan styra mina tankar och känslor. Och sedan börjar det om. 

I allra största förtroende pratade jag om detta med en av mina närmsta vänner, som råkar vara hjärnforskare. Tror inte han förstod att det var en hemlis. Numera när han föreläser om kvinnors hjärnor brukar han totalt lämna ut mig, som ett exempel på en av de få kvinnor han träffat som förstår hur hormonerna styr våra känslor. 

Egentligen vill jag dementera. Eller också erkänna det helt öppet. Som nu...

Å andra sidan är medvetenhet första steget till förändring. Om man nu skulle vilja försöka kränga sig ur naturens grepp.

4 kommentarer:

Emma sa...

Vet inte om det är en "pizzan i råttan" men jag hörde om ett fall i USA där en kvinna var åtalad för mord men fick ett lindrigt straff på ett år i.o.m PMS. "Tillfällig sinnesförvirring" Bra advokat.

Du -det är Emma! Är du på på onsdag?, Jag fick precis inspelningstillstånd från kommunen och OK från uppdragsgivares. På onsdag är det ju iof röd dag...;) I så fall vill jag att du bär en fin sommarklänning och måste veta vilka färger den går i!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Hej Emma.

Jag kan göra inspelningen på onsdag :)

Filmar helst efter klockan 14.00.

Vi hörs om detaljerna via Facebook .

Sara sa...

Haha... Så kan det gå. Men jag tänker att det är tryggt att det funkar som det gör. Om jag nu ska vara så där genomärlig som du är så är det en källa till frustration när man är fullkomligt "oreglerad". Och inte förstår varför. ;)

Inna sa...

Vad fint du beskrev det. Fantastiskt att må så (bra) ändå.