onsdag 17 juni 2009

Nu ska jag bli lite jobbig och snacka feministprat.

Män med makt är manligt. Kvinnor med makt provocerar. Man ska inte heller sträva efter makt. Fast inflytande är bra.

En man fattar beslut om man ska lägga ner en fabrik eller inte. En kvinna fattar beslut om vilka kläder barnen ska ha på sig på morgonen eller vilken färg tapeterna ska ha. En man förhandlar om affärer på över 100 miljoner Euro. En kvinna väljer vilken mat som ska stå på matbordet. En kvinna väljer om hon ska svart eller vit klänning, en man väljer inte, han har kostym. Och det tycker de flesta är naturligt. Män får bestämma på jobbet och kvinnorna styr i hemmet.

Jag vet, jag är varken statsminister eller koncernchef, min strävan är inte tillräckligt stark. Priset är för högt. Fast i det lilla gör jag min egna kamp. Den handlar om att vägra fatta små beslut. Vill inte utveckla min hjärna mot att bli duktig på traditionellt kvinnliga beslut. Tycker att det är en del i ett större sammanhang som jag inte accepterar.

Tror att det är av den anledningen vi inte har särskilt fint hemma. Det är därför jag är ointresserad av springa runt i klädaffärer. Det är därför jag inte vill lära mig laga mat. Eller sy. Eller baka.

Jag har inga blogginlägg om mode, matlagning eller inredning. Ämnen som skulle skjuta mina besökssiffror högt upp i luften.

Förstår att mitt tänkande är barnsligt och förmodligen inte leder någonstans. Men jag vill att kvinnor ska få verkligt inflytande i världen. Inte bara tro att de bestämmer för att män inte orkar bry sig om beslut som har med hemmet att göra, samtidigt som vi kvinnor fokuserar på att göra oss vackra för att matcha inredningen.

P.S. Inga ideal utan undantag: förutom fred i Palestina, frid i Iran så är det dock viktigt för en kvinna att ha en rynkfri panna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skitbra hållning. Gillar din blogg just för att du inte skriver om kläder eller bakning som så många andra gör.

Och för att du verkar ha lyckats med att vara karriärkvinna och skön morsa samtidigt :) Bara det är en seger, att inte behöva välja.

Förändring måste komma från botten. Kämpa på.

/Trogen läsare

Maria Agrell, Barcelona sa...

Det känns skönt att få stöd man tar ställning för något känsligt och tar mod till sig att skriva om det rakt ut i cyberrymden.

Tack Anonym.