onsdag 24 juni 2009

Sant Joan, festen jag gärna är utan.

Sant Joan, den spanska Midsommaraftonen firas ikväll, fast den liknar snarare en dålig blandning av Valborg och nyår. I Spanien skjuter man inte raketer på nyårsafton utan ikväll och motsvarande hela Sveriges senaste sekel av Valborgs smällare tänds just nu. Det låter så förbaskat mycket att ingen kan sova. Hundarna ylar. Himlen ryker. Det luktar svavel. Brandkåren åker skytteltrafik men ingen hör deras sirener. Och i flera veckor framöver kommer stranden och havet att vara skitigt med kondomer, ölburkar, McDonalds påsar och tamponger efter det galna festandet. Ja ni hör ju, jag är för gammal för sånt här.

1 kommentar:

Therese sa...

Ha ha nästan alla icke-spanskar jag pratar med säger exakt samma sak. Varje år flyr jag till Sverige eller stannar hemma med öronproppar. Och jag håller med dig, stranden blir alldeles förstörd i flera veckor, inte kul!!