torsdag 20 augusti 2009

Om man flyttar hem till Sverige någongång kanske man kan höra om man får hyra Victorias snart övergivna flygel.


Träffade några katalaner från Girona ute vid Drottningholms Slott och började genast showoffa min spanska. På hemmaplan låter den bättre. Man är underdog på ett helt annat sätt. En turist är inte lika kräsen som vår portvakt Antonio i Barcelona som brukar fråga mig hur i helskotta jag inte kunnat lära mig ordentlig spanska på fem år i landet. Visserligen brukar kontra med varför han inte lärt sig katalanska på 20 år, men ändå. Det svider lika fullt.

3 kommentarer:

Eva sa...

Kul att portvakten vill lägga sig i det =) Eller inte kul, kanske.
Girona ja...tänkte faktiskt åka dit när jag senast var i Barcelona, men det blev aldrig av. Får bli nästa gång istället.

Dita sa...

Jag håller med dig! Spanskan låter mycket bättre hemma i Sverige. Låter ju som man är flytande i språket fastän man egentligen bara drar fraser ur ordboken ;) Hälsa Sverige från mig!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Eva: ja portvakten slutar aldrig sucka...

Dita: jag har nu hälsat till Sverige från dig ;)