onsdag 30 september 2009

Om att vara del av en kultur som man bara tror är det "normala".

Om det är någonting jag blivit medveten om när jag bott 5 år i Katalonien så är det hur mycket jag själv är den av den svenska kulturen och att vissa värderingar som jag tycker är normala faktiskt egentligen bara är svenska. Fredrik Lindström har skrivit krönikan "Kultur – det finns bara i andra länder" och jag läser gärna fler i samma ämne.

Fredrik Lindström - om kultur:

Många tror att kultur är ett begrepp bara för en fin elit. Den som inte tror sig ha någon kultur kan inte heller lära ut den till andra, eller välkomna andra in i den. Den som uppfattar sin egen kultur som ”normalitet” är dömd att döma andra, som inte lever upp till dess normer. Det skapar segregering.

Det är kanske en av de få saker som förenar de allt mer individualistiska svenskarna i dag, att i Sverige har vi inte någon speciell kultur – det har man i andra länder. Vi däremot, vi är normala.


Läs artikeln i Aftonbladet Kultur.

2 kommentarer:

Pär sa...

Exakt!

Anonym sa...

Bra skrivet och tänkt Fredrik! Jag som tycker att Lucia är sá normalt, och att hela världen borde klä pá sig ett vitt skynke, tända eld pá háret och sjunga konstiga sánger om stallpojkar etc. Jag har läst alla Lindströms böcker, han är kul. Kram, Lena