måndag 26 oktober 2009

Ful och vacker.

Går en morgonpromenad längs Medelhavet i myspyskläder efter att vi lämnat storebror vid skolbussen. Maken är i Alicante och besiktar bilen. Det är molnigt fast varmt. Lillen slumrar i vagnen. En timme senare möter jag våra franska grannar. Jag försöker vinka från lite på avstånd, men de ska prompt prata. Hon är läkare, forskare och fd. modell. Han är mest bara snygg och ska precis flyga till Washington på affärsresa.

Jag gillar verkligen att umgås med dem men INTE när jag står nyvaken i typ pyjamas oduschad och ofixat allt. Framför allt saknar jag min mascara. Kom på att jag är lite fåfång ändå trots att jag brukar tjata om motsatsen. Jag känner mig bara ful och obekväm.

Märkligt nog kom det en halvtimme tidigare fram en liten man i 70-års åldern som kände att han bara måste uttrycka sin förtjusning. Han förklarade att min man måste vara lycklig med en sådan vacker fru. Jag har blivit tillräckligt gammal för att tacka allra hjärtligast för den typen av spontana komplimanger från främlingar. Men funderar samtidigt vad han tänkte på? Ett ligg? Vara snäll? Eller kunde han rimligtvis tycka så? Och varför vill han berätta?

Det är väl så att man aldrig är lika ful som man känner sig ibland och heller inte lika snygg som man upplever spegelbilden efter några glas champagne.

Samtidigt ligger skönhet mest i betraktarens ögon. Man ser det man känner.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart tyckte han så.

Jag är själv så där spontan om jag ser någon som tilltalar mig,kan inte låta bli :)
Lite ovanligt kanske,men jag mår själv bra av att säga något positivt till en medmänniska.

Så here goes Maria,
Tycker du är skitsnygg,you lucky devil:)
Dessutom har du lite Kate Moss stuk över dig.
Går inte att beskriva men finns där.

Kram från ett dimmigt bästkusten.

Anonym sa...

Din snygging!
Jag tycker att man kan ge "ärliga" komplimanger till folk man inte känner. Jag satt på Arlandabussen in mot Stockholm, och chauffören hade en sån underbar röst att jag reagerade varje gång han sade saker typ; "Järva krog, nästa"... fick gåshud. Händer väl aldrig annars! När vi stannade vid centralen, gick jag fram till honom och sa att jag skulle vilja höra hans röst i radio, som tex nattpratare. Han blev lite chockad och JÄTTEGLAD, och sa bara; "nämen åhhh, vad snäll du är, det här blir en riktigt bra dag". Kul. Kram Lena

Maria Agrell, Barcelona sa...

Bästkusten verkar ha en massa bästmänniskor också tycker jag. Tack :-)

Lena: Du är alltid bra du. Klart man ska säga en komplimang om man kan. I like you. I do. Puss.