söndag 15 november 2009

Varde ljus.

Det låter som att det är regnigt hemma i Sverige. Alla man pratar med verkar nedstämda. Vet inte hur jag någonsin ska klara av att flytta hem igen. Det där mörkret skrämmer mig. Sverige borde få en konstgjord sol till låns om så bara i november.

Själv har jag precis kommit tillbaka från en promenad vid havet. Läste en bok ett par timmar på seglingsklubben. Trots solskyddsfaktor 20 har min näsa fått fräknar.

Maken ringde tidigare uppe från toppen på Pas de la casa i Andorra. Skidsäsongen har börjat. Max inviger sina nya lagg. De har åkt dit över dagen.

En dag som denna minns jag varför vi valde att bosätta oss vid Medelhavet. Oavsett ekonomisk kris, stökig vardag, klimathotet, oro för svininfluensa, sorg över vänner som bor långt bort och personliga motgångar så känns livet ändå helt ok.

Om Ingmar Bergman hade bott här är jag övertygad om att han skapat gladare filmer. Fast då hade han kanske inte blivit lika framgångsrik. Smärta är finare. 

Det här ljuset värmer i alla fall hjärtat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

...och håll det i minnet! Oktober gick fort och jag var glad att jag klarat av den hittills mörka hösten så väl men så kom november och det går så oerhööört trögt och ingen pratar om annat än svinisen, man ska vara orolig för sig själv och sina barn och kommer nån att vara frisk på jul?
Ni har solen och stranden året om, var glad för ljuset. Nu just skulle jag betala big bucks för en resa till solen, men jobbet stör fritiden så vi får snällt vänta.
Bilaga om Barcelona i dagens lokaltidning här, längtan växer och värker i mig.
Kram från Österbotten

M

Maria Agrell, Barcelona sa...

Finns bilagan online också? Vore kul att läsa.

Anonym sa...

Ja kära nån. Det är så mörkt och trist och regnigt i Sverige just nu. Men man skall inte klaga och tänker på att det faktiskt snöade i fredags när mina vänner och jag satt på cafe i Haga. Det är ändå härligt att man bor i ett land där det helt plöttsligt kan snöa bara sådär. Magiskt.
Sedan tänker jag på friden och havet utan för fönstret här i huset på denna lilla ö i Bohuslän. Sedan att jag befinner mig här för att kurera mig från svuninfluensan är ju något helt annat. Och trist att prata om.
Hur som helst. Fint inlägg och fin bild från Castelldefelds nedan.

Ha det fint.

Kram Elisabeth

Anonym sa...

Den finns på denhär sidan: http://www.ot.fi/story.aspx?storyID=51659
men där finns bara en bild, i tidningen fanns flera stycken. Ressidan i lokaltidningen är ännu ny online och därmed inte riktigt välutvecklad. Som mycket annat här uppe :)

M