fredag 19 februari 2010

Oanvänt ord.

Sitter i bilen och vi lyssnar på Robyns "Curriculum Vitae". Min 8-åring frågar vad det är för musik där de pratar istället för sjunger. Jag säger att hon skryter lite bara. Min son svarar på fullaste allvar: "Mamma, vad betyder skryter". 

Min son talar perfekt svenska, men tydligen är detta ett ord som vi aldrig någonsin använt i vårt hem. Jag säger att på engelska säger man "brag", men inte heller på amerikanska skolan har han hört begreppet. 

Jag får förklara: "Skryta är ett negativt ord som man använder när någon berömmer sig själv". Uppenbarligen har ordet flyttat ut genom samma dörr som Jante... 

Jag inser själv att jag ibland upplevs som skrytsam, men det är uppenbarligen inget vi pratar om i vår familj. Tydligen störs vi inte heller av eller pratar om några andra som försöker boosta sig själva. Jag brukar snarare uppmuntra det och då använder man förstås andra ord. Man peppar liksom. Sig själv eller andra. 

1 kommentar:

Rickard sa...

Skönt att läsa att det finns hopp för mänskligheten.

Jag har nog inte personligen träffat på någon skrytmåns, även om min omgivning ofta anser att skrytmånsar finns överallt.