onsdag 17 mars 2010

Kvinna.

Nu ska jag vara personlig. Den kvinnliga cykeln är det bästa som finns. Man känner sig djuriskt nära sin kropp alla dagar i månaden. Det går inte att komma ifrån biologin. Därför skulle jag aldrig käka piller för att undvika graviditet. Det var 15 år sedan jag slutade med det. Men då visste jag inga andra alternativ. Min hjärnforskarkompis brukar referera till mig när han föreläser om hur kvinnor påverkas hormonellt. Orkar inte dra hela historien här. Men jag kan konstatera att första röda dagen är kroppen som lyckligast. All oro försvinner och ett lugn genomsyrar varje del av kroppen inklusive hjärnan. Underbart.

Det är en känsla som varken män eller för den delen kvinnor som knaprar p-piller får uppleva varje månad - helt gratis - utan biverkningar. Antar att jag får leta nya kickar efter klimakteriet. Som 60-åring kan jag väl börja knarka istället. Det vore bakvänt. Debutera på E som pensionär. Kanske inte vore lika knäppt som det låter. Jag satsar på Ibiza. Ska jobba ihop en förmögenhet först, så kan jag köpa champagne till unga snygga killar för pengarna.

Eller också sitter jag i Norrland och stickar strumpor till barnbarnen. Det vore också mysigt.

Vi får se.

5 kommentarer:

not messi. sa...

ibiza låter alldeles toppen! jag är på.

Anonym sa...

Kul inlägg Maria! Min läkare säger att det p-piller skyddar mot cancer i äggstockarna, vilket min mamma dog av. Så, ja, jag kan inte riktigt bestämma mig. Jag skulle aldrig kunna göra abort, och ska sanningen fram är vi ju tillräckligt många på denna planet. Kram

Maria Agrell, Barcelona sa...

Not Messi: Bra!

Anonym: Man ska lyssna på doktorn. Han vet bättre än en halvtokig bloggare!

Anonym sa...

Första röda dagen? Är det första röda dagen man har mens som du menar? Alltså för mig är det rena helvetsdagen, hatar det kopiöst. Varje månad under denna tid går jag igenom samma process. Funderar över livet som kvinna, varför kvinnor ska ha så mycket jobbigt som påverkar kroppen fysiskt och psykiskt enormt. Mens, graviditeter, föda barn, p-piller... Det är helt galet. Och män? Vad gör dom? Ingenting, bara har det skönt. Men jag blir glad över dina tankar och att du är så positiv. Anledningen till att jag blir så arg varje gång en gång i månaden är att jag får så frucktansvärt fysiskt ont. Då brukar jag tänka på Marylin Monroe. Har läst att hon hade samma problem. Hur som helst. Håller mig också borta från p-piller. Känns märkligt att fylla kroppen med en massa hormoner på det viset.
/Elisabeth

Maria Agrell, Barcelona sa...

Elisabeth: Ja.