torsdag 24 juni 2010

Olika.

Efter en heldag med min sons kompisar får man en större inblick i deras värld. Den 9-åriga pojken från USA tycker det är asjobbigt att inte ha ett omklädningsrum på stranden. Han förstår inte hur han ska kunna byta om utan och litar inte på att jag inte tittar när jag håller handduken. Nakenhet är tabu. Däremot ser han de våldsammaste filmerna på bio. Min son har följt med en gång och jag var helt chockad när han kom hem och berättade. Vi är fortfarande på nivån att vi håller oss till tecknat våld.

Den koreanska pojken ska på sommarskola i Korea. Vi anser att den amerikanska skolan här med långa dagar och minst 1 timmes hemläxa är rätt tuff, men hans mamma anser att hennes son behöver ordentligt kunskapspåfyllning, så han ska plugga matematik. geometri och koreanska i 2 månader i sommar. Hela dagarna. Och han har berättat för min son att de som inte lyssnar ordentligt agas av läraren. När mamman sedan hämtade honom på kvällen fick hon svara på frågan från min son om det var sant att hon slagit sin son med en gitarr...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, idiotföräldrar! Hoppas verkligen inte det är sant.

Anonym sa...

oj, vad svarade mamman?

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tyvärr var det ett jobbigt svar.