söndag 23 januari 2011

När jag var ett litet barn.

Härnösand 1971.

Pappa Tomas, farfar Helmer, mamma Zanny, farmor Gertrud och jag. Farfar föddes på 1800-talet och var över 50 år när pappa föddes. Farmor hade fyllt 40. Det var ovanligt på den tiden.

Visst är jag rätt lik min mamma? På utsidan. På insidan är jag farmor.

När farmor och farfar levde bodde vi i ett hus på deras gård om somrarna. I Lillstugan. Minns det i rosenrött. Äppelträd, krusbärsbuskar, svarta vinbär, jordgubbar i långa rader, röda vinbär och hallonhäck intill farfars vedbon där han brukade hänga när han ville vara själv. Vi ungar lekte i trädgården från morgon till kväll. Farmor hammock var en favorit.

Farfar lärde mig att tillverka egna fiskeflugor av exotiska fågelfjädrar och rött lim medan farmor tog mig upp på övervåningen och visade hur man virkar och stickar.

De var mina idoler. Farfar var norrlandsmästare i boxning, omskriven fiskare och stod på händerna på taket på sin 70 års dag; en riktig karlakarl fast det var farmor som bestämde det mesta. Hon var släktens sociala nav.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Växte du upp i Härnösand? Det gjorde jag med. :) Eller under den del jag kallar min "barndom" iallafall... ca 1977-1983. Lustigt. Det är fint där uppe, hela Höga kusten är fin.

Vi hörs. Lycka till med nya huset. Tack för bloggen.
Kram, Fredrik G

Maria Agrell, Barcelona sa...

Jag är född i Härnösand men flyttade därifrån 1977 och räknar Hudiksvall som min uppväxtstad. Där gick jag i hela grundskolan och gymnasiet och känner allt och alla. Från Härnsösand känner jag bara... dig :-)

Anonym sa...

Ha ha. Det var ju lustigt. Jag föddes i Sthlm, men vi flyttade till Härnösand 1977, när du flyttade därifrån.
Och vi är lika unga tror jag (född 1970?). Så hade du stannat hade vi kanske varit barndomsvänner och forna klasskamrater nu.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Nä, jag är BETYDLIGT yngre. 1971...