söndag 28 augusti 2011

Söndag.

Samlar ihop mig inne på en toalett. Är tacksam för middagen hos Malin & Ramon igår. Är tacksam för att vi fått bo här hos Fredrik & Frida i Göteborg. Deras harmoni smittar av sig på oss. Mina söner har lekt som änglar sedan vi kom hit.

Samlar ihop mina saker. Nu går färden vidare. Idag ska vi träffa min mamma och min brors familj och umgås hela dagen. Inatt sover vi i Jönköping.

Imorgon har maken tre kundmöten på vägen upp till Stockholm där vi har BBQ-middag för 15 gäster. Alltid en höjdpunkt att dra ihop Stockholms-kompisarna. Köper nog vin i Linköping på vägen upp. Shoppar kött i närbutik. Hoppas att regnet inte kommer att ösa ner.

Det drar även ihop sig till återresan. 3 dagar i bil tillbaka till Spanien. Det här är typisk Henrik och Maria planering. Noll minuter till kontemplation.

Nästa vecka ska jag ligga i hängmattan i Sant Just. Tänkte jag. Fast maken hävdar att då måste jag ha full fart på jobbet. Öka takten.

I övrigt oroar jag mig för vänner i New York. Må Irene vara mjuk.

2 kommentarer:

Pia sa...

Hej Maria!
Först tack för en jättefin och inspirerande blogg! Jag har en jättefånig fråga, jag läser att ni ofta har stora grillmiddagar hemma med många gäster. Jag undrar vad ni brukar bjuda på? Jag tycker alltid det är så svårt att hitta på vad man ska äta, särskilt om man är många. Nåt som är enkelt och går relativt snabbt. Kött ok, men sen då? Bara potatis? Sallad? Efterrätt?
Ni verkar vara festfixarna personfierade så jag hoppas på många och bra tips! :-)

Maria Agrell, Barcelona sa...

Vi brukar grilla olika sorters korvar, entrecote, lamm, sparris. majskolvar. Sedan äter vi sallad till. Sällan potatis. Till efterrätt gör vi ofta äppelkaka, fast själv gillar jag mest att äta choklad efter maten. Makens favorit är glass.

Ibland brukar vi be gästerna ta med dessert... de gäller framför allt när vi bjuder hem nära vänner som kommer ofta. Det är vanligt i Spanien och uppfattas inte som oartigt där. Det ska inte vara pretentiöst att ha middagsgäster. Då försvinner det roliga tycker jag. Ibland brukar jag be mina gäster att hjälpa till att duka också.

Vill att mina kompisar ska kännas som en förlängd familj. Inte som "främmande", ett ord som ofta används synonymt för gäster uppe i Norrland... "Ikväll kommer det främmande". Det är ett märkligt ordval som jag reagerat på.