söndag 31 augusti 2008

Helglivet i en tvåbarnsfamilj.

Min man är lite roligare än jag. Han vill hitta på äventyr varje helg. För mig räcker det med varannan. Jag börjar bli bekväm.

I helgen var det dags igen. Vi for till nöjesparken Port Aventura. Åkte söderut i fredags, bodde på ett spanskt charterhotell med en massa ungar, gick på tivoli med goda vänner, bodde ytterligare en natt på hotell, badade i äventyrspoolen och åkte sedan hem igen.

Lillebror skrek och gnällde två timmar i sträck både på bilresan söderut och tillbaka.

Jag höll på att bli galen på detta skrikande och naturligtvis tycker jag att det är min mans fel som envisas med att dra med våra barn på alla dessa förbaskade utflykter länder och riken runt.

Det är visserligen oftast värt besväret när vi väl kommer iväg, men just nu känns det som att jag hellre hänger vid poolen på innegården och tittar på grannens rumpa.

Fast just denna helg fick Max leka med en av sina bästa kompisar här nere, Scongor, eftersom Rita och hennes familj gjorde oss sällskap och det blev ju oerhört lyckat.

Det är bara att erkänna att jag är familjens tråkmåns som tror att ett lugnt familjetempo ger en behaglig vardag med harmoniska barn. Min man är familjens hitta på roliga saker kille, och i jämförelse är jag en surtant. Även om ungarna blir mer speedade när maken bestämmer schemat, så blir barnen samtidigt saliga av alla påhitt.

Jag vet att man måste ut ur sin trygghetszon för att utvecklas, så jag försöker peppa mig att vara en glad och tacksam fru. Fast det går sådär. Måste skärpa mig.

Och så ska jag prova att köpa en ny bilbarnstol. Den kanske gör ont på den lille när han åker bil.

7 kommentarer:

Rita sa...

Det blev en rolig dag för oss ocksa!

Anonym sa...

Eller så kanske den lille blir stressad och orolig av alla dessa ständiga utflykter och äventyr och skulle må bra av att bara få vara hemma med sin familj på helgen och få varva ner efter en stressig dagisvecka? Förlåt, menar inte att komma med pekpinnar men jag ville bara säga att jag inte alls tycker att du ska känna dig som en tråkig surtant då du antagligen bara strävar efter balans i tillvaron och jag tror att det är dina barn som ska vara tacksamma att de har dig som motvikt till sin "roliga pappa".

Maria Agrell, Barcelona sa...

Rita :)

Anonym: tack, du borde bli min personliga advokat vid min familjs högljudda helgdiskussioner.

Anonym sa...

Bara att läsa om er semester i Sverige gjorde mig helstressad.
Vad håller ni på med...inga barn mår bra av allt slängande hit och dit.
Been there.
Done that.
And have got the T-shirt to prove it :)

Maria Agrell, Barcelona sa...

Ashima: jag håller med dig. Ska framföra din kommentar i nästa samtal med påhittiga maken.

Tills dess bokar jag mina höstresor till London, Stockholm och Miami utan barn och man, så att vi alla får lite lugn och ro ;)

Anonym sa...

Jag håller mid dig Ashima!
Maria:
resa hit och dit igen. Familjen behöver dig!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Anonym: stort tack för din omtanke och självklart behöver min familj mig. jag planerar inte att överge dem . inte alls.

min uppfattning är att om föräldrarna mår bra så mår barnen bra.

och min själ behöver några dagars frihet utanför kärnfamiljen varje år för att hitta kraft att njuta av mina barn ordentligt när vi är tillsammans.