tisdag 8 december 2009

Blommor och bin.

Jag vet inte riktigt när det är tid att prata med sina egna barn om hur barn blir till. Hittills har min version varit att en mamma och pappa pussas nakna och sedan blir mamman gravid. Fast idag på stranden blev frågorna från 8-åringen så detaljrika att det kändes rätt att berätta rakt upp och ned om snopp och snippa och hur de passar ihop.

När vi skulle gå och lägga oss ikväll kunde min son inte sova. Jag undrade varför och han förklarade att han jättegärna vill ha barn när han blir stor, men vet inte riktigt hur det ska gå till för han vägrar göra det där superäckliga med en tjej.

Då berättade jag om konstbefruktning och han blev nöjd över att han skulle kunna förbli oskuld livet ut och ändå bli pappa med hjälp av en spruta.

Är så tacksam över denna lilla fina naiva tid i livet. Förstår att det inte dröjer många år förrän rädslan hos oss båda blir precis den motsatta.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha Max är verkligen fundersam! mina har aldrig frågat något liknande ännu faktiskt, de verkar inte direkt bry sig.
G

Anonym sa...

Hahaha, mina, speciellt Lily, tror att man kan bli gravid av att gosa med mig... men báda máste vara nakna...och det är vi ju sällan (tyvärr)...

kicki sa...

Ja själv så hade man ju en storasyster som gärna berättade det väääldigt tidigt och detaljrikt, så mina föräldrar slapp.
Undrar om de tackat dig någon gång för det :)

Anonym sa...

Hahaha..NU tror jag att jag förstår...Kicki är alltså lillasyster till dig Maria???
I såna fall är du mao en van "blommor-och-bin-informatör" :-)
Syskon är bäst!
Maria

Maria Agrell, Barcelona sa...

Kära syster Kicki, kan jag verkligen ha gjort det? Måste ringa dig och fråga hur liten du egentligen var? Så obetänksamt av mig. Jag har tydligen blivit blygare med åren.