torsdag 10 december 2009

Som på CTU med Jack Bauer junior.

För det mesta tänker jag inte på att jag bor "utomlands". Man har sin vanliga vardag bara det att vädret är lite finare. Fast idag skrattade jag högt i bilen för sonens skoldag kändes så... osvensk.

Max berättade nämligen att de hade haft en "lock down drill" på skolan. Va? Vadå, det fanns inte på min tid. Vad är det undrar jag? Jo, du vet, ifall det kommer in en man på skolan med pistol och ska attackera oss... du vet mamma.

Öh, nä. Och vad gör man då undrar jag nyfiken.

Jo, vi drog ner galler framför fönstren och satt oss ned under bänkarna i totalt mörker. Allt var som på riktigt och fröken förklarade vad som hände på resten av skolan.

Alright...

För första gången fattade jag att min son just går på en amerikansk skola. Kunde lika gärna vara Manhattan. Vi leker det tycker jag.

Lock down drill...bara ordet är som på film. Love it.

2 kommentarer:

Basilika sa...

Mina vänner har fått lära mig vad man ska göra vid en jordbävning, för några sådana övningar hade vi aldrig på min lågstadieskola...

Å andra sidan tycker de att det är väldigt exotiskt att svenskar i tätbebyggelse vet var deras närmaste skyddrum är. Och att vi testar varningssignalen (tutan?)punktiligt varje månad.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Helt sant. Tänkvärt. Vadå skyddsrum liksom. Ifall ryssen kommer...