tisdag 10 april 2007

Kanske lite väl tidigt.

När jag lämnar Max till Mafalda imorse får jag hans 9 arbetsböcker som han arbetat klart med under vårterminen.

Nu vet inte jag exakt vad man lär sig sista året på ett svensk dagis. Men det känns som att Max privata katalanska förskola är något (över?)ambitiös, eller? Max är ju ända bara 5 år. Några exempel:

Uppgift 1:
Titta på bilderna och läs ordet nedanför. Skriv de ord som innehåller bokstaven F här intill. På skrivstil.



Uppgift 2:
Skriv alla siffror från 0 till 99.
I rätt ordning.



Uppgift 3:
Räkna klossar i respektive färg. Addera.



Uppgift 4:
Fröken har skrivit uppställningen. Räkna minus!



Uppgift 5:
Vilken uppfinnare har uppfunnit vad?
Dra streck mellan rätt person och uppfinning.


8 kommentarer:

Anonym sa...

Kunde det mesta. Hade ingen aning om att det va Bellvis (Skönt namn, är det "söte Elvis" på italienska?) som uppfann skurmoppen.
Lars

Anonym sa...

Gulp, det där var klurigt, kunde de verkligen uppfinnarna??

Maria Agrell, Barcelona sa...

Bellvis är spanjor. Den enda kände spanske uppfinnaren.

Därav jämställs golvmoppen med upptäckter såsom boktryckarkonsten.

Det är Spanien det.

Lilla Sverige har ju självaste Nobel att skryta med.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Kära Blondin:

Hela terminen har de haft SCIENCE som tema, så de har gått igenom alla möjliga olika uppfinningar och upptäckter.

De har en utställning i klassrummet och själv kunde jag ungefär hälften av alla namn.

Anonym sa...

Vad roligt att de får lära sig så mycket! Äldste sonen går nu på femårsavdelning, de får lära sig bokstäver- vet att de börjat öva på läsning lite ( men det är flera barn som läser redan inklusive sonen), lättare räkning, skriver ( textar- ej skrivstil). Några uppfinnare har jag däremot inte sett till...:)! Trots allt så läggs det mest krut på den sociala biten än så länge och på att de ska hålla koll på sina egna kläder och saker, gott bordsskick, klara toalettbesök själva- ja du förstår nog :).

Anonym sa...

Jag tycker visserligen att det är bra om barn får lära sig så mycket som möjligt. :D

Basilika sa...

Wow, kunde jag rakna till tio nar jag var fem? Minns inte. Och skrivstil fick vi aldrig lara oss, for det ansags inte riktigt pedagogiskt dar i mitten av 80-talet... Men pa natt satt klarade jag ju av universitetsstudierna i alla fall *leende*

Men att skurmoppen anses vara en "uppfinning", det var natt nytt. Sa nu har jag ocksa lart mig natt idag!

Anonym sa...

Min brorson går på British school i Sverige och kan det mesta, 2 1/2 språk, räkna till åtminstone 54 på det 1/2 språket vilket är spanska. Eller som han sa till mig: jag kan läsa spanska men kan inte tala det (han har bara sin faster att träna med). Räkna, skriva och läsa... Så din son har god utbildning och är helt klart a bright kid. :-)