onsdag 11 april 2007

Lathund för administrativ integration i Spanien/Katalonien.

Visserligen kan jag bara prata spanska med infinitivform av de flesta verb, så jag är glad att jag jag ändå lyckas med den administrativa och juridiska integrering i Barcelona - då alla myndigheter kommunicerar framför allt på katalanska i skrift och i bästa fall spanska muntligt. Aldrig engelska. Eftersom halva jobbet var att ta reda på vad och hur jag skulle göra har jag här skapat en lathund för dig som också flyttat/ska flytta hit till Barcelona-Katalonien-Spanien. För att få sk. N.I.E-nummer: Motsvarar spanskt personnummer och innebär även att man har spanskt uppehållstillstånd. Är lätt att få för EU-medborgare. N.I.E. står för Numéro de Identidad para Extranjeros. Ansökan görs hos den nationella polisen (t.ex. Barceloneta) och enligt andra utlandssvenskar numera även hos den lokala polisen. Behövs när N.I.E eller DNI efterfrågas. Numera får man ett certifikat direkt. Tidigare tog det ett par månader innan man kunde hämta ut sitt N.I.E-nummer. Medtag: pass samt kopia på pass. För att få spanskt socialförsäkringsnummer: Gå till Försäkringskassan, Tesorería general de la Seguridad Social, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales och beställ Documento de afiliación al Seguridad Social och Cartilla de Tressoreria. Medtag: DNI/N.I.E nummer + pass + kopior. För att bli folkbokförd: Gå till det lokala kommunkontoret Ajuntament de Barcelona och skriv in dig så får du får intyget Certificat de empadronamient original. Medtag: Hyreskontrakt där du bor, original + kopia, DNI/N.I.E-nummer + pass. För att få motsvarande spansk patientbricka till sjukvården: Behövs för att kunna få tillgång till den allmänna sjukvården. Gå till din lokala vårdcentral; Institut Catala de la Salut, som förkortas CatSalut. Ev. måste du boka tid för inskrivning. Medtag: DNI/N.I.E-nummer, pass, Socialförsäkringskortet; La seguridad social, Documento A1 och Folkbokföringsintyget; Cerificade de Empadronamiento samt kopior. För att få patientbricka till dina svenskfödda barn behövs även intyg på att barnet är ditt. I Sverige är ju allt datoriserat och vi har inga originaldokument, så därför krävs ett personbevis, undertecknat av handläggare, samt helst översatt till spanska och signerat av Notarius Publicus. Barnen ska dessutom skrivas in under ditt socialförsäkringsnummer hos spanska Försäkringskassan. För att starta enskild firma: 1) Gå till Försäkringskassan/Seguridad Social och anmäl att du ska bli Autonomo och ange hur mycket du vill betala in i sociala avgifter. Ju mer du betalar, desto mer får du om du blir sjuk, respektive föräldraledig. 2) Gå till Skattemyndigheten, Ministerio de Hacienda/Agencia Tributaria och ansök om att starta enskild firma/Autonomo på blanket 036 och skriv vilken verksamhet du kommer att bedriva samt beräknad omsättning etc. Medtag: DNI/N.I.E. nummer + pass, Socialförsäkringskort och ifylld blankett. 3) Var tredje månad skickar man därefter in momsdeklarationen och betalar skatt till Skattemyndigheten och de sociala avgifterna betalas månadsvis till Försäkringskassan via autogiro. Om du föder barn: I Sverige sköter sjukhuset om att skicka in födelseattesten till myndigheterna. I Spanien gör föräldrarna det själva. Inom 30 dagar ska båda föräldrarna tillsammans gå till Registro Civil för att kunna få en sk. Libro de familia samt födelsebevis/Certificación del acta de Nacimiento, som behövs när man ska beställa svenskt pass. Medtag: DNI/N.I.E-nummer + pass, vigselbevis, helst översatt till spanska (om man är gift). Vi tog hjälp av en jurist från advokatfirman Dessy (tel. 93 454 44 08), som kom upp till BB för att hämta våra dokument och därefter skötte hela registreringen för totalt 45 Euro. För att skaffa pass till den nyfödda: Beställ först personnummer via konsulatet eller direkt hos Folkbokföringen/Försäkringskassan i Sverige. När man fått sitt svenska personnumret kan föräldrarna antingen åka till ambassaden i Madrid för att ansöka om pass eller beställa ett provisoriskt pass via konsulatet i Barcelona och gå till Passmyndigheten/Polisen i Sverige när ni flyger "hem" och beställa ett vanligt pass där. Medtag till ambassaden: 3 foton, uppehållstillstånd i Spanien/föräldrarnas DNI/N.I.E-nummer, Libro de familia, Födelsebevis/Certificación del acta de Nacimiento som fås från Registro Civil och föräldrarnas pass samt 3 kopior av allt. För att få föräldrapenning: Ansök hos Försäkringskassan, Ministerio de Trabaja y Asuntos Sociales/ Seguridad Social om dels föräldrapenning och dels om sk. Tarjeta Sanitaria samt skriv in barnet på ditt socialförsäkringsnummer under Beneficiarios. Medtag: DNI/N.I.E.nummer + pass, Moderskapsintyg/Informe de maternidad (som fås antingen på BB eller som i mitt fall efteråt hos en barnmorska på vårdcentralen/CatSalud), Socialförsäkringskortet, CatSalud-kort, bankutdrag som visar de tre senaste inbetalningarna av sociala avgifter, barnets Libro de familia, bankkontouppgifter och ifylld ansökningsblankett Modelo M1. Ta med kopia på samtliga dokument. Ersättning ges under 3,5 månader och beloppet beror på hur mycket som betalats in i sociala avgifter För att få barnbidrag: Ansök hos Generalitat de Catalunya, Departament de Benestra i Familia, "Benestar Social". Medtag: DNI/N.I.E.nummer för båda föräldrarna + pass, CatSalud-kort för föräldrarna och barnet, Socialförsäkringskortet och barnets Libro de familia samt uppgifter om ditt bankkontonummer underskrivet av din bank. Ta med kopia på samtliga dokument. För att skriva in sina barn på dagis/skola behövs oftast N.I.E-nummer, Libro de familia etc. För att skaffa ID-kort/DNI: För att slippa legitimera sig med N.I.E-nummer-dokumentet samt svenskt pass/ID-kort kan man skaffa DNI/spanskt ID-kort; sk. Tarjeta de residencia hos Adminstración general del estado på Av. Marquès de l´Argentera 2 genom att först boka tid eller vänta i kö. Medtag: pass, 3 foton, ifylld blankett 16 som laddas ned från nätet och NIE-nummer. Efter fyra veckor brukar ansökan komma till polisen i Barceloneta och man går dit för att komplettera ansökan. Medtag: ID-ansökan, pass, 2 foton samt folkbokföringsintyg från kommunen. Därefter betalar du för ID-kortet hos din bank och ID-kortet hämtas ut hos polisen en månad senare. Nu när jag äntligen är klar med allt detta, så ska jag börja lära mig spanska ordentligt!

20 kommentarer:

Eva sa...

Tack va bra! Känns som en jobbig grej att ta tag i men man måste väl...

Eva

Maria Agrell, Barcelona sa...

Man måste inte.

Men det är en trygghet att ha tillgång till samhällets resurser och stöd i det land där man bor; som sjukvård, pensionsparande, skola, sjukersättning och ha möjlighet att arbeta etc.

Om man inte väljer att fortfarande vara skriven och betala skatt i Sverige förstås.

Fast om man föder barn utomlands, eller när barnen inte börjar som planerat i det svenska skolsystemet, så måste man nog emigrera även juridiskt och skriva ut sig från Sverige.

Anonym sa...

funkar det att vara skriven i både sverige och spanien,nack/fördelar?

Maria Agrell, Barcelona sa...

Det funkar rent praktiskt, men jag vet inte om det är lagligt.

Jag tror man ska vara skriven där man bor, arbetar och betalar skatt.

Men ibland bor man och arbetar i två länder, och då är det bäst att tala med en skattejurist vad som gäller i det enskilda fallet, så man slipper göra något fel och får bråk med Skattemyndigheten i något av länderna i efterhand.

Anonym sa...

Imponerande information! Det är nog som blir glada för den.

Anonym sa...

Missade att skriva ...många som blir glada för den.

Anonym sa...

Verkligen bra lathund! Tänk för de som kommer ner hit nu, de kan bara glassa, du har gjort allt jobb! Detta borde du ta betalt för, dyrköpt kunskap...

Jag har i alla fall NIE nummer och socialförsäkringsnummer samt ett provisoriskt Carte Salut, hurra!

Kram

Kristin,

bra på spanska men urusel på att ta tag i adminstrativa uppgifter

________________________________________

Anonym sa...

Vilket bra inlägg! Mycket praktiskt om jag bestämemr mig för att flytta tillbaka till Barcelona. Hade behövt den informationen innan jag skaffade mitt NIE för ett antal år sedan, det var så krångligt att det blev ett blogginlägg för ett tag sedan :-)
http://blogg.aftonbladet.se/2007/perma/299312

Anonym sa...

Tack för informationen och vad kul att du gillade mina bilder. Köpte en Canon EOS 400 precis innan lilla Sienna föddes, så jag håller precis på att lära mig. Det är så kul att fota men för tillfället blir det nästan bara bilder på min skatt.
Intressant att läsa om någon mer som trasslar sig igenom djungeln av papper och stämplar i Spaniens byråkrati. Det är inte alltid så lätt att flytta till ett nytt land.
Keep up the good work!

Anonym sa...

Tack för den informationen! Mitt NIE går snart ut och jag har precis börjat fundera på hur jag ska gå tillväga för att förlänga det. Fantastiskt att det har förenklats, ännu finns det hopp om byråkratin i detta land.
Helena

Ps. Det är nog inte helt okej att vara skriven i två länder. De svenska skattemyndigheten hade kollat upp mig, de tyckte det var konstigt att jag kunde överleva på ett par hundra kronor om året och funderade på hur det gick till. Efter det var det bara att bekänna och utvandra.

Anonym sa...

Oi vilken bra info för EU-folk. När jag var illegal immigrant i Spanien klarade jag mig ganska bra ändå. Verkar dessutom ha sluppit en massa byråkrati ;-) Men jag hade nog väldig tur att träffa snälla människor som hjälpte mig.

Pippi med Damp sa...

Ååååå den här lathunden kommer vara min bibel!! Tack förresten för en bra, inspirerande blogg!!
Hasta Luego!
Lisa, snart barcelona-bo

Anonym sa...

Tack! Jag har precis flyttat hit och önskar att jag hade hittat din blog redan innan. Men nu har jag precis den information jag behöver - tydligt och klart. Varför kan inte ambassaden skriva det sa här enkelt? Nu ska jag se om det fungerar ocksa. Jag misstänker att olika tjänstemän har olika syn pa rutiner...

Josefin

Anonym sa...

Tack, planerar flytt till Malaga, infon här var super.
/Kaj

Anonym sa...

Tackar så mycket för guldvärd information!

Björn sa...

Hej! Är det verkligen sant att man kan skaffa ID-kort ? Vi har haft residencia i snart 10 år och här på Teneriffa säger polisen att man inte utfärdar kort längre (det är det gröna "papel higiénico" + pass som gäller) - jag talar flytande spanska.

Vi skiter emellertid i EU-krånglet och blir spanjorer istället.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Björn, sant, de har slutat att utfärda ID-kort. Jättedumt. men sant. Jag har fixat mitt nya hos Polisen i Sverige när jag var hemma på jul.

Anonym sa...

Grymt informativ, tack!!! Som jag har letat efter just den här infon. Tänk att en välinformerad bloggare kan ge bättre vägledning än både ams och svenska ambassaden. Jaja tack i alla fall. GJ

Maria Agrell, Barcelona sa...

Glad att kunna hjälpa till :-)

Anonym sa...

Hej jag skrev ett tack inlägg här för några dagar sen, eftersom din info har varit ovärderlig för mig. Jag är Malaga-bo, och införskaffade både NIE och social försäkringsnumret idag. Har bara en följdfråga, eftersom jag inte lyckats hitta info någon annanstans, så går jag tillbaks till källan. På din sida, finns ett foto på ett laminerat gult kort som innehar både Nr seguridad social o NIE. Hur fick du tag på det? Ber om ursäkt för besväret, men hade varit väldigt tacksam för svar. GJ