måndag 3 mars 2008

Bloggen och relationer.

Jag skriver på min blogg bland annat för att hålla kontakten med vänner i Sverige nu när vi bor utomlands.

Fast jag kom precis på att jag vet inte om bloggen är särskilt bra för mina relationer egentligen.

Vänner i Sverige blir förmodligen störda på att jag skryter om solen och värmen i storstaden vid Medelhavet.

Bekanta i Barcelona irriterar sig på att jag är ointegrerad och har ett nonchalant förhållningssätt till Katalonien.

Ibland får jag elaka kommentarer och någon skrev en gång att jag kräver för mycket.

Min man tycker kanske att det finns vettigare saker att syssla med än att sitta framför datorn halva kvällarna och berätta om vad vi gjort på dagen för allt och alla.

På kommentarerna har jag också märkt att många inte förstår min humor överhuvudtaget.

Och ändå fortsätter jag. Det verkar ju helt logiskt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Fortsätt som du gör... Nu är det ju inte integration i Katalonien din blogg handlar om utan just en svensk familjs liv/vistelse i och syn på ett främmande land. Jag har själv bott i Bcn och vet att staden består av dels en mycket platsförankrad katalansk befolkning/dels en mycket rörlig internationell sådan. Det rörliga antyder att man kanske bara är förbipasserande, om än en längre period, och då tycker jag att det räcker med att man accepterar lokala seder. Det finns ingen anledning för dig att lära dig det lokala språket om du inte har ett intresse för det eller planerar att stanna så lång tid att det behövs, dessutom verkar du mer integrerad än många - med katalanska vänner och en acceptans för det som inte är som "hemma". Därför har du mer än rätt att utforma bloggen som du gör. Och din humor är skön, det är bara den svenska jantelagen som spökar som vanligt.

la linda sa...

eller så kanske det finns dem som bestämt sig för att de inte vill förstå din humor. jag tycker oftast den är ganska uppenbar. vill man hitta fel kan man göra det hos alla. fortsätt du som du gör. ha en bra dag :)

www.malinrocaahlgren.com sa...

jag tycker som linda. det finns alltid de som letar efter fel och e så där besservissiga och storasystriga. jag förstår din humor! jag försöker ju också bara va rolig på min blogg (oftast) och ibland e det de som inte heller hajjar eller vill hajja min humor. men skit i de. vi glädjer varann o mga andra iaf. :)

Anonym sa...

Det finns väl en risk för att man är en av dom där som misstolkat din humor för arrogans eller självgodhet ibland... Men oftast tror jag att jag förstår den. Jag skrattar ofta högt i alla fall. Och därför fortsätter jag. Logiskt. /alex

Sara sa...

Jo; men det är många av dina läsare som skulle tycka att det var tråkigt om du inte fortsatte!

Anonym sa...

Du är min idol. När jag blir stor vill jag bli som du (nästan ivf...)

KARLAVAGNEN sa...

Äsch, kör ditt eget race, annars blir det ju inte personligt!

Anonym sa...

Hej, jag tycker din blogg är så underbar. Finns alltid folk som vill trycka ner andra, men dem är en minioritet och deras bloggar skulle säkert inga vilja läsa. Att du ändå fortsätter visar på din starka goda självkänsla. Du är bäst helt enkelt.

Maria Agrell, Barcelona sa...

TACK!