måndag 10 mars 2008

Är detta slutet eller bara början?

För ungefär tre år sedan flyttade jag från Stockholm till Barcelona. I början var allt som en enda lång semester. Livet lekte. Efter hand knackade vardagen på min bubbla och kulturkrockar skymde solens ljusa strålar. Frustrationen över att allt inte var som hemma i Sverige både besvärade och fascinerade mig. I takt med att jag lyckades hantera svårigheter och övervinna utmaningar ville jag dela med mig av min erfarenhet.

Min första tanke var att skriva en bok om det bitterljuva livet i exil, men den vita blanka skärmen skrämde mig.

Istället googlade jag ordet "blogg", för att läsa om fenomenet, som alla pratade om. Redan samma dag började jag skriva på www.agrell.com, där jag skildrar svårigheterna att integreras som invandrare i Katalonien, och där jag samtidigt har ett forum att oblygt skryta om det glassiga livet som utlandssvensk i Barcelona.

Nu har min blogg "Barcelona - Stockholm" funnits i snart två år. Den har varit en hållpunkt i min kaotiska vardag och mitt fönster mot omvärlden.

Sammanlagt har jag nu skrivit precis 1000 inlägg och fått mer än 1500 kommentarer. Det senaste året har bloggen haft över 80 000 unika besökare. Nu är jag redo för att ta nästa steg. Jag vill sluta där jag började.

Det är dags att skriva boken.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till!

Anonym sa...

GRATTIS! Ja, kom igen - nu är det dags, om du själv känner det. Tack för att du en gång introducerade mig i bloggvärlden. Det har givit resultat i en sagobok och ett par kåserier hittils.
Kram Svärmor

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack Johanna.

Tack Bibi.
Sagobok? Wow. Kul. Berätta mera.

Anonym sa...

Hej! Trillade in på din blogg av en slump för några veckor sedan och har varit fast sedan dess. Du menar inte att du tänker sluta blogga va? Gör inte det, jag har själv bott i Barcelona och tycker din blogg är jättebra och rolig och intressant! Det är inte utan att man blir lite sugen på att flytta tillbaka...

Fröken L sa...

Vad roligt att du bestämt dig för att skriva en bok. Med ditt underbara sätt att skriva så kommer det nog att bli en fantastisk bok som jag gärna vill läsa när den kommer ut. Men jag hoppas inte att du kommer att sluta blogga, i sådana fall kommer du att lämna ett tomrum efter dig. Lycka till med boken!!!
Kram Dila

Evergirl sa...

Jättekul om du skriver en bok, men snälla! Sluta inte blogga!

Anonym sa...

Nu vill jag ännu bli som du.

Annelie sa...

HEJ!

Nu har jag flera frågor ang Barcelona, du får säga till om du inte har tid eller lust att svara på dem... :-)

Sitter och planerar lite på min resa till Barcelona. Om du skulle välja eller rekommendera någon av dessa platser : Tibidado eller Montjuic vilken skulle du då rekommendera?

Jag kommer ha tre heldagar i stan och vill hinna med så mycket som möjligt. Montserrat är en sak som jag kommer vilja åka till och det lär ju ta en heldag. Sedan så funderar jag på bussturerna, de verkar ju ta en runt hela staden. Verkar som den också tar en upp till Montjuic, stämmer det? Har du åkt de bussarna?
Sedan så är Sagrida familia en självklarhet. Jag har insett att jag nog kommer få åka till Barcelona flera gånger för att se allt jag egentligen vill se.
Båtturerna som går från hamnen, är det något att göra?
Stranden och hamnen är det ett väldigt stort område?

Finns det något MÅSTE som du ser det?

Tack på förhand.
mvh
Annelie Söderbo

PS spännande med dina planer, jag kommer verkligen läsa den!!!!

Anonym sa...

Maria !

Just do it !

Anonym sa...

Om detta verkligen är slutet på din blog kan jag bara tacka för den här tiden, det har varit trevligt och intressant att följa din blog.

Lycka till med boken! Det är alltid nyttigt och läarorikt att läsa reflektioner över Sverige och svenskheten på avstånd.
/Liv

Maria Agrell, Barcelona sa...

Anneli:

Miró museét på Montjuïc är intressant, men för barn är tivolit på Tibidabo roligare.

Turistbussarna är toppen och åker över hela stan. Här finns kartan.

Här finns en Barcelona guide på svenska :

Turistbåtturerna har jag aldrig gjort, men jag tror det är bra. Har åkt segelbåt med några vänner och det var underbart att se Barcelona från havet.

Både hamnen och stranden är härligt. Jag gillar att ta en kaffe längst ut på ett café i Barceloneta med utsikt över människorna och havet.

Men håll koll på väskan. Ta helst plånboken i innerfickan. Det finns många väskryckare. Jag har aldrig råkat ut för det, men jag har sett det ett par gånger.

Ha en skön semester.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Hej alla andra,

Nix, jag ska inte sluta blogga. Men jag ska skriva en blok.

Förhoppningsvis finns den snart i en internetbokhandel nära dig.

Tack för era positiva kommentarer.

Återkommer inom kort hoppas jag.

Anonym sa...

Ja, skriv boken -Go girl!!! men sluta iNTE att blogga!!, Du blir saknad i så fall!

kram Amelie

Annelie sa...

Tack för svaret :-) Längtar riktigt tills jag är där nere. Det finns inget roligare och spännande än att upptäcka en stad där man aldrig har varit :-)

Montserrat har du varit där?

Mvh
Annelie

Maria Agrell, Barcelona sa...

Jag har varit i Montserrat och det är spektakulärt.