tisdag 19 september 2006

Barn ska leka - inte aktiveras. Eller?

Nej, jag tycker inte att barn ska ha för många uppbokade aktiviteter. Speciellt yngre barn. Barn ska leka spontant med sina kompisar efter skolan. Generellt alltså.

För så kom jag ju på att jag inte riktigt lever som jag lär.

Min 5-åriga sons aktivitetsvecka:

Först katalansk privat skola varje dag mellan 9-17.00. Därefter:

ONSDAG:
I våras började Max fotboll i Club Esportiu Vila Olímpica . Träning varje onsdag och fredag kl. 18.00-19.00. Med klubbtröjor, dubbskor, benskydd och hela paketet. Spelar man fotboll i Barcelona, så är det på riktigt.

TORSDAG:
Sedan ett år tillbaka anordnar skolan simundervisning varje torsdag i slutet av skoldagen, kl. 16.00-18.00.

FREDAG:
Fotboll kl. 18.00-19.00.

LÖRDAG:
I lördags fick min son äntligen börja med padelträning tillsammans med grannungarna på innegården kl. 12.00-13.00. Han har sett 6-7 åringarna spela och nu har de börjat en ny klass för 5-åringarna. Padel är som tennis ungefär. Tränaren Marc, som är utbildad idrottslärare, lägger också in pedagogiska övningar emellanåt, så det känns betydligt mer lekfullt än fotbollen.

OCH SÅ KANSKE MÅNDAG:
Det var alla dessa idrottsaktiviter jag funderade på när jag pratade med en av fotbollsmammorna och hon berättade att fotbollsklubben också öppnat en schackklubb på måndagar.

Min son älskar att spela schack. Under ett års tid har en schacklärare kommit till skolan, så han har lärt sig reglerna där och övat mot oss föräldrar nästan varje dag hemma. Han vinner redan över orutinerade vuxna, fast vi som spelat ett tag gör schack matt rätt enkelt på honom - än så länge.

Tänkte att det kunde vara kul för honom att spela mot barn på samma nivå. Det blir i så fall på måndagar kl. 18.00-20.00.

Men det kanske blir för mycket... både för honom och oss. Speciellt när det snart blir fyra i familjen att ta hänsyn till. Lille Ted kanske inte har lust att sitta tyst i två timmar och titta på storebror som spelar schack de måndagar som Mannen är ute och reser. Eller?

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Oj..hmmm...ja, jag tycker att det lâter mycket, men det beror väl pâ hur barnen är ocksâ.
Jag tycker det är viktigt att de fâr bestämma själva över sin fritid, sâ att inte allt är organiserat av nâgon ledare.
Min son gör "inget alls" pâ eftermiddagarna, dvs han spelar fotboll med kompisar, gâr till stranden eller bygger med lego i timmar.
Fast det är knepigt det där, för ibland vill inte föräldrarna att deras barn ska komma efter eller bli utanför.

Linda sa...

Men tisdagen då?? Glömde du den??

:)

Det var ganska intensivt, men ni märker nog snart vilket som är roligast och då kan han ju välja ut något/några aktiviteter.