måndag 18 september 2006

Smuggelgods från Sverige.

Vid varje Sverigeresa försöker jag köpa med mig lite saker som är svåra att få tag på i Barcelona. Ganska vardagliga enkla saker - som jag nog aldrig trodde jag varken skulle sakna eller behöva i mitt nya liv vid Medelhavet.

Min resa till Sverige inköpslista:
1. Leverpastej vid direktflyg...
2. Blåbärssoppa, färdigblandad
3. Hallonkräm/Aprikoskräm till sonen
4. Via Sensitive, oparfymerat tvättmedel. I Spanien har ALLT parfym.
5. Bilder från Odenlab (10 x 15 cm + vit kant + matt Fujicolor fotopapper)

Har inte hittat något ställe i Barcelona där man själv kan beskära digitala bilder till 10 x 15 cm (originalformat: 11 x 15 cm), få vit kant (så fint i svart fotoalbum) på matt fotopapper (slipper fingeravtryck + snyggare) . Bilderna ser heller inte "digitala" ut när jag framkallar på Odenlab. Tror det är en kombination av apparat och papperskvalitet. Måste leta vidare för att hitta ett bra labb i Barcelona också! Några tips?

Någon papperstidning kan man också unna sig. Nätet har det mesta, men det känns lyxigt att läsa ett magasin på svenska på flyget tillbaka.

Tack IKEA Barcelona som gör att jag inte behöver ta med mig varken lakrits, tunnbröd, kaviar, knäckebröd, köttbullar, lingonsylt eller julmat från Sverige.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte hela vägen in till slutet;
men laktits och kaviar då :-)

Basilika sa...

Jag har precis flyttat till Barcelona och har saknat knackebrod mer an jag trodde (har bara varit har i en vecka!) I London fanns det Ryvita i varje affar men hittills har jag inte hittat natt bra alternativ. Far pallra mig ivag till Ikea i veckan.

Anonym sa...

Ikea är varje utlandssvensks bäste vän! Jag har efter min tid i Spanien en liknande lista med saker som måste med på andra hållet. Typ spanska tidningar, tortilla de patatas, nocilla etc. Känns som man alltid saknar det man inte kan få tag i!

Anonym sa...

Tack för komplimangen ang bloggen - tycker det ser lite roligare ut =)

Anonym sa...

IKEA verkar bättre än man tror, har aldrig förstått tidigare att svensk mat såldes där. Men det gör dom ju...

Johan sa...

WASA-knäckebröd finnns i flera vanliga mataffärer i Bcn. Kolla även de ekologiska butikerna. Finns flera i city.

Anonym sa...

hej jag såg att ni haft bra väder idag. Kan ni fortfarande bada? När ska du få baby igen?
På min front gällande barnafödandet är det klart. Min lilla är 11 år snart och den stora är 16 år.
Det sköna är nu att Jossan den äldre kan passa Linnea ifall man ska göra nåt en kväll. Alla åldrar har sin charm. Ibland brukar jag låna baby av polarna. Jag fick lite tidigare än dom flesta..

Maria Agrell, Barcelona sa...

Min vikingason badar gärna i poolen på innegården. Turisterna som bor i hyrlägenheter över helgerna badar också. Men de flesta katalanska/spanska barn börjar tycka det är för kallt.

September brukar vara regnigt och blåsigt. Rätt skönt när man är höggravid. I oktober brukar det bli fint igen.

Bebisen beräknas komma i slutet av oktober.

Anonym sa...

Jag har sett leverpastej i flera affärer nära där jag bor. (Metro Verdaguer, Eixample derecho)

Anonym sa...

Wasabröd finns på Mercadona, i hälsokosthyllan, polarbröd på Alcampo... Och på Supersol finns Arla Hushållsost...

Så nog går det att hitta en del av det man söker, även om sverigeresor fortfarande ger en tacksam påfyllad i skafferiet..