torsdag 30 oktober 2008

Du smarta vackra "svenska flicka".

Igår när jag satt i taxin på väg till Barcelona flygplats hamnade jag med en pratglad chaufför som fullkomligt hyllande Sverige och svenskarna. Han var full av beröm för den svenska välfärdsmodellen och såg "oss" som världens förgångsland. Han nämnde att ingen behöver vara fattig och att det finns sjukvård till alla.

Sedan funderade han på orsaken till att 10 av världens största ledande bolag grundades i Sverige; som Ikea, H&M, Ericsson, Volvo, Astra och ABB.

Killen hade värsta kollen - och hade aldrig varit i Sverige.

Jag undrade hur han lärt sig allt detta och hur han fått sin Sverige-bild. Han svarade att han i sin ungdom bott i södra Spanien och lärt känna många vackra "svenska flickor".

Tydligen var det inte det blonda håret och bikinin som satt sig fast i hans minne, utan att de förmedlat bilden av Sverige som ett land med politisk medvetenhet och ett innovativt näringsliv.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sverige är bäst i världen - i Sverige :-)

http://money.cnn.com/magazines/fortune/global500/2008/countries/Sweden.html

Anonym sa...

Ja Sverige är säkert bra på sitt sätt :-)

Jag bokstavligen föll pladask för Barcelona, helt underbar stad och vilka härliga människor. Hade några underbara dagar där! Och jag kan lova att jag kommer att komma igen :-)

Anonym sa...

men e verkligen sthlm bättre på sjukvärd än barcelona? annars håller jag med den förståndige chaffisen