fredag 15 januari 2010

Att spela dum är inte så korkat alla gånger.

Har fått skäll för att vi ibland kommer för sent till 3-åringens skola på morgonen så idag springer jag som sjutton och hinner precis med bussen som redan kört iväg några meter från busshållplatsen. Med andan i halsen märker jag att mitt busskort har tagit slut och när jag skramlar hittar jag bara 1,10 Euro. Jag tittar vänligt på busschauffören och frågar vad gör vi nu. Han tittar inte alls lika snällt tillbaka utan pekar bara på väggen där det står 1,40 Euro. Jag låtsats tro att allt är frid och fröjd och går och sätter mig bredvid sonen som redan satt sig längst bak i bussen.

Efter en minut hör jag busschauffören i högtalaren: Den där tjejen som sitter längst bak i bussen har inte betalt sin biljett och jag ber dig att kliva av bussen. Alla i bussen vänder sig om och tittar.

Jag tänker, om jag kliver av kommer vi för sent till skolan, min unge kommer att missa morgonsamlingen, fröken blir arg och min lilla son kommer att förmodligen straffas av hennes ilska mot mig.

Så jag sitter kvar och låtsats som att jag inte förstår.

Busschaufförens kollega som suttit på stolen längst fram går därefter fram till mig där bak och ber mig att kliva av bussen på nästa busshållplats eftersom jag inte betalt biljetten.

Jag tittar vänligt på honom och svarar: Jättebra. Stort tack och ler stort.

Och sitter kvar.

Skäms lite. Folk stirrar. Men vad gör man inte för sina barn.

Yes, vi kom i tid. Men fröken klagade istället på att min sons ryggsäck är smutsig... Well, man kan inte vinna alla strider. Vissa är bara too hard to please.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, antar att du pratade högt på svenska med Ted. Brukar jag göra utomlands när man spelar puckad:-)
Så det är likadant som i S med att stirra när man åker kommunalt i B, Kul!
G

Basilika sa...

'Hacerse el sueco', helt enkelt ;)

Anonym sa...

Hahahaha. I like! Jag är alldeles för mesig för att göra nát sánt... eller kanske jag aldrig åker buss? Jag skulle nog snällt ha gått av, men gillar din version bättre. Nu har jag lärt mig nánting igen av dig, älskling. Kramar Lena

Unknown sa...

haha, fantastiskt! Jag hade dött, sjunkit ner på golvet och liksom flutit ut och ner för dörrtrappan..
Men detta var ju helbra. jag brukar tänka att jag SKALL göra det om jag någon gång har haft ont om tid för att klicka min biljett och därmed åker olagligt men jag tror faktiskt inet jag skulle våga när det kommer till kritan.

Angående smutsiga ryggsäckar/glömd matsäck/fel märkmetod av namnet (dvs inte broderat)/fel skor på fel dag eller vad de nu hittar på så skyller jag alltid på samma, jag ser lite oroad/ledsen ut och beklagar lite halvt att "ja, vi som inte har mormor/farmor som sköter markservicen" (eftersom det faktiskt är så att många många av katalanerna fortfarande har mycket hjälp på hemmafronten.) och det brukar gå hem, då ser de lite skamsna ut att de ens poängterat. stackars guirisar med noll koll

Anonym sa...

Så otroligt bra! Jag hade rodnat och kastat mig av bussen men ska førsøka komma ihåg den hær historien! Muchas gracias!:)

Aurora sa...

Ha ha, underbart sätt att tackla den berömda katalanska service-vänligheten! Guiris vs catalanes 1-0!

Marliina sa...

Haha, klockrent!! Well done!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Ja, detta hamnar väl inom kategorin:

"Ändamålet helgar medlen..."

Maria Agrell, Barcelona sa...

'Hacerse el sueco'

In deed.... ett utmärkt exempel. Ha ha.

Maria Agrell, Barcelona sa...

För er som inte hört uttrycket tidigare:

http://spanienforum.se/oversaettningar/800-varfoer-saeger-man-hacerse-el-sueco.html

Ulle sa...

Underbart!