söndag 10 april 2011

Våra fotbollskillar.

Uppe vid Olympiastadion spelar våra inneboende fotbollsturnering mot andra lag från amerikanska skolor i Ghana, Portugal, Italien, Marocko, Tunisien och Max skola i Barcelona. Vi hejar.

Jag har som vanligt intervjuat hål i huvudet på våra gäster när vi käkat middag. De berättade om veckorna efter att demokratiprocessen inleddes i Tunisien, då man inte fick vara utomhus mellan kl. 17.00 och 05.00. Polisen sköt mot de som bröt mot lagen. Militären å andra sidan stod på folkets sida. Numera hör och ser de krigsplanen som flyger över Tunisen för att "patrullera" över Libyen.

14-åringen från Kamerun är kristen och 16-åringen från Somalia är muslim. De bor i Tunisen och går på samma amerikanska skola. Efter att jag frågat om hur han lärt sig arabiska genom koranen och hört hur strängt det funkar med slöjor så pratade vi fotboll. Jag lär mig genom samtal. Det är först när jag pratar med människor som jag förstår hur världen funkar. Nyhetstexter går inte in på samma sätt.

Inga kommentarer: