måndag 4 april 2011

Tigermamma vs curling.

Jag har det inte i mig...det där stränga, men jag funderar ofta vad som händer med mina svenska "allt du gör är bra"-barn när "kineserna kommer". Extra angeläget blir det när jag följer debatten med anledning av juridikprofessor vid Yale/tvåbarnsmamman Amy Chuas bok "Battle Hymn of the Tiger Mother". Blir Sverige ett u-land? Eller hur ska vi konkurrera framöver? Med social kompetens? Genom att vara duktiga på samarbete? Genom att kunna många språk? Genom att värna välfärd, att den stora medelklassen blir ännu större och vi slipper gigantiska klyftor mellan rika och fattiga, och därigenom har en hyfsat okej inhemsk marknad? Genom att de flesta får tillgång till högre studier? Genom att värna miljön? Genom att ha utrymme att vara mer kreativa? Utan press vågar vi mer?

1 kommentar:

Anonym sa...

Here and Now Maria Here and Now.

xx