söndag 15 juni 2008

Familjerådgivning sökes.

Kära läsare, jag har en fråga.

Min man och jag har ett problem och jag undrar vad ni tycker att vi ska göra åt saken. Det handlar om dagen söndag. Våra viljor pekar åt absolut olika håll. Varje söndag. Denna helg är maken bortrest och då får jag min vilja igenom och det är alldeles underbart.

Jag tycker om att softa på söndagar. Mysa med ungarna. Idag har vi lekt med bilar i vardagsrummet, skrivit sagor, lagat mat tillsammans, rullat boll och kramats. Jag upplever att jag lär känna mina barn och får en chans att träffa dem ordentligt. Dessutom får jag tid att rensa garderoben.

Makens första fråga varje söndag kl. 8.00 är: vad ska vi göra idag och sedan säger han jag vill åka på utflykt, men vet inte vart, bara vi inte är hemma. Han blir tokig av att inte "göra någonting". Han hatar att inte vara aktiv.

Jag är lik min mamma och min man är som sin pappa. Min man tycker att jag är världens slöaste och jag tycker att min man är jobbigt rastlös.

Det brukar bli min make som vinner, tycker jag. Han tycker nog att det är jag.

Hur kan vi vinna båda två?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Enkla lösningen.

Grundregel:
Är man mer än en person infinner sig kompromiss.

Demokratisk variant:
Varannan helg.

Slumpen:
Tärning.

Lägg även in möjligheten att då och då spendera söndagen på varsitt håll.


Komplicerade lösningen.

Familjeterapi.

Anonym sa...

:-)

Fröken L sa...

Kör varannan söndag så blir det ingen diskussion. Min son brukar säga att man måste kompromissa. Att välja varannan gång är väl att kompromissa?

Kram Dila

Anonym sa...

Kära Maria,

Min man cyklar varje söndagsmorgon 6-10 - jag får softa med ungarna och ofta är han så trött efteråt att han måste sova middag vilket innebär att vi enbart hinner med en liten kortisutflykt på eftermiddagen. Någon gång per månad tar vi oss i kragen och ger oss iväg på upptäcksfärd, dvs 3:1 softa:hysterisk aktivitet, trots obalansen i detta är båda nöjda. Ibland cyklas det långt hemifrån, då åker vi ibland med och så möts vi upp till lunch. Min man är ungefär som vår tvååring, han behöver röra på sig för att inte bli alltför rastlös och cyklingen fungerar utmärkt. Kanske kan vårt sätt inspirera?

Hälsningar
Liv

Maria Agrell, Barcelona sa...

Salmon: Varannan helg blir nog bra, men maken tycker livet blir för trist då. Vi får se.

Liv: Väldigt god idé. Ska föreslå den.

Rita sa...

Vi g�r till simhallen att bada och simma.Har att stressminskande effect, och alla bli glada och tr�tta samtidigt. Jag kan pussa, krama, b�ra dem i vattnet.Sluta med ett mysigt sauna.