onsdag 4 juni 2008

Ketchupeffekten.

Det senaste halvåret har jag jagat nya uppdrag. Flera parallella spår och jag har verkligen ansträngt mig. Intresset har varit måttligt.

Tills nu. Helt plötsligt står företag på kö. Fem uppdragsgivare verkar vilja ha mig. Några roliga för en kort period. Andra utmanande för en längre tid. Inget uppdrag innebär fem dagar i veckan. Hinner med tre. Kanske fyra. Men jag kan omöjligt hinna leverera till samtliga. Avvaktar avtalsförslag. Måste välja. Prioritera. Och naturligtvis arbeta vidare med redan inledda uppdrag.

För mig som gillar att jobba, så ser livet rätt ljust ut.

Valet står mellan att rapportera till svenskar och/eller en tysk och/eller en katalan och/eller en engelskman.

Eller kanske det är dags för mig att börja rekrytera...

P.S. Ett företag hittade mig via denna blogg och nu ska vi skriva kontrakt för en rolig kort grej med koppling Barcelona - Stockholm :)

4 kommentarer:

la linda sa...

maria, vet du något som inte jag vet angående deklaration härnere, eller någon som kan mycket som du kan tipsa på att man kan prata med. har fått en restskatt på 1600 euro som känns sådär kul :( och jag tänkte jag skulle kolla vad man kan göra åt den summan härnere. i sverige kan man ju dra av för det mesta... vet att man inte behöver deklarera om man tjänar upp till 22.000 eur om året, men det gäller om man bara haft EN enda arbetsgivare. några extra/andra regler för oss extranjeros du vet? :) tack!
(och vad gäller alla spännand projekt så är det bara att gratulera, superkul, men se till att skatta ordentligt på allt du gör ;)

Sara sa...

Vad kul!

Själv är jag för tillfället i första fasen - jagar uppdrag. Jag kan ju bara hoppas att min jakt ger ett lika lyckat resultat som din för då kan jag ju välja och vraka om ett halvår!

Maria Agrell, Barcelona sa...

La Linda:
Jag är autonomo och då kan jag dra av allt som är företagets utgifter, dvs. resor, representation, telefon etc. Min revisor sköter deklarationen.

Sara:
Mitt bästa tips: ta ut så många du bara orkar och ha råd med på lunch och berätta vad du vill jobba. Alltid är det någon som känner någon som behöver det just du kan. Lycka till.

Sara sa...

Det tipset tackar vi för. Att luncha är ju dessutom ganska trevligt även om det inte skulle leda till något...