fredag 3 juni 2011

Café de Flore.

Sartre sa att människan formar sitt liv genom sina val. Jag väljer ofta att njuta för stunden istället för att tänka långsiktig lycka.

Freud pratade om lustprincipen och realitetsprincipen. Lustprincipen styr när man väljer den lätta lösningen först och sedan får betala med obehag. Om man t. ex. köper en chokladkaka, så smakar det gott en kort stund, men sedan får man betala med ökad vikt och kanske ånger.

Realitetsprincipen innebär att välja det svåra först. Belöningen kommer på längre sikt, när man kan uppnå sina mål i livet, t. ex. att gå ner i vikt, skaffa sig en bra utbildning eller haft modet att satsa på något trots risk att misslyckas.

I mitt fall är det inte choklad som är lockelsen. Den äter jag helt utan ångest. Däremot har jag har en benägenhet att skjuta upp det jag borde ta itu med.

Inga kommentarer: