lördag 17 februari 2007

Jag är en B-människa

Det finns alltså en förklaring till varför jag sitter uppe nästan varje kväll, hur pigg som helst, till framåt två ibland tre på natten och skriver, arrangerar bilder, jobbar, tänker eller läser - fastän jag vet att jag borde sova, eftersom jag alltid är jobbigt trött på morgonen. Min man däremot slocknar oftast tidigt på kvällen, medan han är störande pigg och alert tidigt på morgonen istället.

Läser en notis på Realtid.se:
Varför ska alla tvingas gå upp när tuppen gal, fast det knappt är någon som jobbar inom lantbruket längre? Danska B-människor organiserar sig för att slå tillbaka mot det tyranniska A-väldet.

Deras inre klocka manar dem att först kliva ut ur sängen framåt förmiddagen och till gengäld arbeta sent på nätterna. Det är en dygnsrytm som samhällets ekorrhjul inte alls är inrättat efter, men det vill B-människorna i Danmark göra något åt.


På bara någon vecka har den nybildade föreningen B-samfundet (B-samhället) fått över 2.000 medlemmar, och initiativtagaren Camilla Kring bubblar av förtjusning, när hon väl kommit upp i aktiva varv strax före lunchtid.

Jag borde bli medlem.

Och jag borde gå och lägga mig. Nu. Jag ska bara...först. Förbereda natten med matning av Ted. Ok. Men sen. Bums i säng. Ja, men... Är inte riktigt klar ännu. Ska bara... Bara gör som jag säger. Varför bråkar jag med mig själv? Borsta tänderna. Av med kläderna. Fast jag är hungrig. Hopp i sängen. NU!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen börjar vi B-människor bli accepterade, tror jag. Ska genast bli medlem i den danska klubben. Jag tror det är vi personer med LÅGT blodtryck som tar det lite lugnare på morgonen och när vi väl är igång då.................är det ingen hejd på vår aktivitetsnivå tills långt in på natta.
Kram och sov gott!

Anonym sa...

b-samfundet.se finns nu i Sverige oxå! Ett litet tips bara :o)