lördag 24 februari 2007

Vad ni är vackra.

Efter snart en vecka kring Stureplan så är jag helt förvånad över hur snygga människor det finns här i Sverige. Alla är snygga. Både tjejer och killar.

I Barcelona kan man ibland inbilla sig att man själv är lite småsnygg. Jag har någorlunda vita hela tänder, är rätt lång, har inte permanentad hockeyfrilla, inte heller gul hud av all rökning eller några piercingringar i vare sig öga, mun eller näsa och ser någorlunda ren ut.

Men hallå. Hur stor är konkurrensen? Allvarligt talat. Ungefär en gång i månaden stöter man på en snygging i Barca. Någon som har lite coolare kläder och ser allmänt fräsch ut. Fast när man smyglyssnar så är det ofta en skandinav...

Och folk har koll på kläder också. Här i Stockholm alltså. Jag tror jag fascineras av skönhet, för jag vänder på huvudet hela tiden. Efter både kvinnor och män. Jag har glömt bort hur vackra vi är här i mitt hemland. Wow. Grattis.

P.S. Fast naturligtvis är det insidan som räknas...

14 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Hmmm... jag hâller nog inte med dig alls. Varje gâng jag kommer till Sverige, slâs jag av hur trâkiga kläder folk har: brunt, svart och mörkgrönt mitt i sommaren. Alla över 40 har skrynkliga byxor i beige färg och anorak, alla tanter har kort hâr.
Nu bor jag iofs inte vid Stureplan, men andaluserna klär sig mycket bättre och kvinnorna är mer kvinnliga, tycker jag.
Men visst, svenskarna är ju längre, blondare och har finare tänder.

Anonym sa...

Jag håller med anna malaga.... jag har ingen koll på barcelona jämfört med stockholm, men tycker inte spanjorerna klär sig alls tråkigare än svenskarna...

Anonym sa...

Haller inte heller med dig. Katalaner och ovriga spanjorer klaer sig bra mycket snyggare aen t ex nederlaendare. Funderar istaellet paa om du inte laengtar hem till Sverige egentligen? Inte saa konstigt den kaenslan baer nog alla utlandssvenskar paa i naagon form.

C'est tout ! sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Haller med dig fullstandigt ! :) Kanner igen mig i din tanke att man har glomt bort hur manniskorna och tillvaron ser ut i Sverige och hur tilltalande svensken faktiskt ar, pa hemmaplan :) !! Speciellt om man varit borta i fran Sverige en langre tid da paminns man av den sk. "svenska typen" nar man kommer hem igen !

Sjalv kommer jag till Sverige igen om ca 2 manader, da kommer nog den tanken att poppa upp hos mig ocksa !! ;)

Men det ar sant svenskar ar snygga ;)

Cam

Anonym sa...

Enig med Maria. Har bott i Barcelona i snart 11 månader och bestämt mig för att flytta till Norra Europa igen. Dock inte till Sverige och Stockholm, men till något "modernare" än Barcelona. Utseendebiten stämmer. Älskar t ex multifacetterade London, där människor inte alltid är klinisk "perfekta" som i Skandinavien, men iaf moderna och varierade. Man kan gärna tänka sig hitta lite mer exotiska etniska maträtter/ingredienser än tacos och pizza hos Caprabo, Consum, CarreFour etc i BCN

/JK

PS De flesta "extranjeros" pallar 1-2 år i Spanien. Jobbkulturen och arbetsmoralen här är som natt och dag. Jag trodde inte på fördomerna först, men har tyvärr fått de bekräftade.

Anonym sa...

Håller med om att att svenskar verkar väldigt snygga när man kommer hem efter att ha vistats utomlands längre tid. Har bott både i Barcelona, i "modets huvudstad" Paris och i Sverige, och tycker för det mesta som Maria, dvs att i alla fall medelkatalanens stil inte är så mycket att skryta med. Då ligger svenskorna klart bättre till. Jag tror att det handlar om att i Sverige har de flesta rätt bra koll på mode, men ingen är extrem. Tittar man noga ser man att de flesta har ungefär samma stil (en blandning av H&M och svensk minimalism), men vid första anblick kan den svenska befolkningen verka väldigt trendkänslig. I Paris är invånarna förvånande neutrala, med några få undantag av människor som kan klassas världens absoluta modeelit, men man har en känsla för stil och elegans jag varken funnit i Sverige eller Spanien. Dock, ska sägas till katalanernas och spanjorernas försvar, så hittade jag något annat hos dem som inte var lika lätt att lägga märke till som stilen, men oj så mycket mer fascinerande; äkta livsglädje.

Anonym sa...

Östermalm är INTE Sverige. Så fort man lämnar Östermalm så sjunker the quality of the people avsevärt. Jag brukar tänka ungefär som du - fast när jag kommer hem från jobbet. Det räcker med att åka till söder, det är en helt annan värld. Det kan inte vara så många städer i världen som är så segregerade som Stockholm.

Anonym sa...

Jo, det finns definitivt andra storstader i varlden som har sk. "segregations problem", men man kanske inte pratar om det till vardags i dessa lander. Problemet har oftast funnits lange och ar en del av kulturen i dessa stader dvs. att en del av invanarna inte kan etablera sig i samhallet !! Det ar ett oftast ett djupt segregations problem som grundar sig pa en politisk och ekonomisk segregation av manniskor for att landets eknomi ska kunna fungera.

Tyvarr sa ar det sa i vissa storstader. Stockholm har annu inte den problematiken inom segregation, men det kanske kommer om nagra ar ?

Anonym sa...

Jag tycker också att spanjorer har dålig klädsmak, men däremot ser de betydligt bättre ut än vad vi svenskar annars, tycker jag.

I en stad som Barcelona kan man ju ändå förvänta sig att folk ska gå snyggt klädda. Konstigt.

Eva sa...

Jag håller helt med dig Maria! När man kommer hem till sverige så är alla mycket snyggare, båda på kläder och annat fysiskt. Jag har kompisar här som har både näshår, mustash och tänder som fattas. Din beskrivning stämmer så bra! När ska vi komma på fika?

Eva

Anonym sa...

Fast jag tycker killarna årgång 39-42 typ, är snygga, välklädda och vänliga i Barcelona! Men det kanske beror på att jag är årgång 62!!

Anonym sa...

Det jag slås av när jag kommer hem är att alla ser exakt likadana ut. Visserligen är alla 'fräscha' och ser välvårdade ut etc etc. Men alla ser exakt likadana ut. SPECIELLT vid Stureplan. Individualism??? I London, NY, BCN, etc så är det helt OK att ha sin egna stil. Vill du gå ut och gå i festblåsa är det OK, vill du gå ut och gå i mysbyxor så är det OK också. Men varje gång jag kommer hem så har alla tex uppvikta mörka jeans eller vad det nu än är som är trendigt just då. Men... det finns ngt inom mig som är stolt över att svenskar är snygga! :)

Anonym sa...

någon nämnde livsglädjen i spanien. och det är väl därför man vill bo där? jag vet inte hur spännande svenskar egentligen är, det är väl mest att de lägger ner tusentalskronor på löshår, lösnaglar, lösögonfransar, fejksolbränna, fixade läppar och tänder och näsor och bröst...
man blir mättad här oxå och tycker snarare att ingen är vackrare än penelope cruz..
jag kan byta till barcelona vilken dag som helst :)