fredag 14 december 2007

Det är nog läge att byta till spanska nummerplåtar.

Det är nu tredje gången sedan i mars som jag åker till bilverkstaden för att byta ett punkterat däck. Lite udda, med tanke på att jag aldrig haft punktering i Sverige.

Först idag förstod jag hur det gått till när ett gäng försökte råna oss i söndags kväll.

I min värld händer detta:
Vi kör ner i ett djupt hål i vägen. Det låter illa. Bilens bakre däck får punktering. Jag klagar på maken att han alltid ska köra så fort, fastän vägen är ojämn. Vi stannar vid vägkanten på Av. Diagonal ganska nära vårt hem och min man byter till reservdäcket. Ser att en bil stannar bakom, men tänker inte på det. Svarar nej tack när en kvinna kommer förbi och tipsar om en bilverkstad som ligger på en tvärgata. Tycker att hon verkar ha dålig koll som inte vet att allt alltid är stängt på söndagar. Bebisen gråter i bilen och storebror är trött. Det är kallt. När däcket är bytt åker vi hem.

Vad jag inser nu några dagar senare...när bilverkstaden påpekar att någon stuckit en kniv i däcket...är att i själva verket har följande hänt:
Vid rödljusen i Glories-rondellen så sticker en kille på moped en kniv i höger bakdäck. När vi kör ner i en grop känns det som att det är ett jättehål i vägen - eftersom luften redan börjat åka ut ur däcket. En bil följer efter oss och stannar när vi stannar. Kvinnan hoppar ur bilen och försöker lura in oss på en bakgata genom att säga att det finns en bilverkstad där. Ett trick vi har hört flera andra råka ut för.

I värsta fall snor de bilen, i bästa fall handväskan. Men eftersom jag har en bilmekarmake och vi står på en vältrafikerad gata, så klarar vi oss.

Och jag fattar inte vilken tur vi haft förrän nu.

Efter några samtal med folk i stan inser jag att det är våra svenska nummerplåtars fel. Biltjuvar rånar nämligen hellre dumma turister än luttrade Barcelona-bor och det är förmodligen av samma anledning vi fått punktering två gånger tidigare.

10 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Japp, däck är dyra dessutom.

Anonym sa...

Men oj då! Tur att det "bara" var bilen som kom till skada.
Kram

KARLAVAGNEN sa...

å givetvis så tycker jag det var otäck händelse och är glad att ni klarade er helskinnade. Byt nu till una matriculacion española.

Fröken L sa...

Vilken tur att ni inte kom till skada! Det brukar vara farligt att ha utländska nummerplåtar i många länder. Min kompis föräldrar blev rånade när vi bodde i Neapel. De slog till vid ett rödljus, slet upp bakdörren och snodde kamera och handväska. Det är nog en bra idé att byta nummerplåtar.
Kram Dila

Anette sa...

Måste du väl lärt dig nu, att hur nordisk du än är ska du bete dig spanskt..jobbigt jag vet men tur att allt gick bra, kunde blivit hemskare upplevelse och era stackars barn kunde fått med sig den upplevelsen hela deras liv, tack gode att maken din är händig :) Kramar

Monica sa...

Ja usch! Skönt att det gick bra...
Men, ni lâser väl alltid bildörrarna när ni är ute och kör? Föruom rån vid ramlas och andra turisstråk är det vanligaste sättet att bli rånad på att nån öppnar dörren och snor handväskan vid ett rödljus.... Detta med däcken är ju rätt avancerat...

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack för ert stöd.

Ja, jag ska gå till RACC och börja hela proceduren ASAP.

Och ja, Monica, jag brukar låsa dörrarna, men maken tycker jag är lite fjantig.

Erik Wirdheim sa...

Att ha spanska nummerplåtar är ingen garanti mot att få dörrarna uppryckta. Vi har själva råkat ut för det.

Vad som kunde har hänt er är väldigt obehagligt. Men att så här utstuderade brott sker i, om jag förstår det rätt, dagsljus är lika illa. Har någon läst om detta i pressen här?

För din varning - thanks for sharing!

Anonym sa...

en annan sak som man ska se upp med är alla de "cleenexförsäljarna" som jämt står vid rödljusen. De brukar låtsas att de tappar någonting i bilen (typ mynt etc) så att man ska böja sig ner och leta, eller tom öppna dörren - så att att de kan sno handväskan eller det de kommer åt...har hört att det är vanligt just i barcelona för att det är en så stor turiststad i spanien.

Anonym sa...

Hua! Tur att det gick bra Maria!

// Mattias J.