måndag 24 november 2008

Min roll som storasyster.

Min kompis Maria Forssén är intervjuad i Metro kring betydelsen av i vilken ordning man föds in i familjen.

Ur Metro:
Barack Obama är det. Nästan alla toppchefer är det. Födda till framgång.
– Ja, vi storasyskon har lite storhetsvansinne, säger Maria Forssén, 42, ordförande i nätverket Shenet.


DN skriver också om samma sak.

Kanske är det pga av att jag är storasyster som jag har driv och vill bestämma och är mer praktisk än drömskt äventyrlig. Småsyskon kanske är nöjdare och mer tar dagen som den kommer.

....................

Nyutkommen litteratur i ämnet:
Dr Kevin Leman, författare till den nyutkomna boken ”The firstborn advantage". Storasyskon är födda till vinnare, enligt den amerikanska psykologen.

Elisabeth Schönbeck, författare till nyutkomna "Äldst, yngst eller mittemellan" (Forum 2008), en bok om hur positionen i syskonskaran präglar oss för livet.

2 kommentarer:

Kristin sa...

Helt sant vännen! Du är verkligen storasystern personifierad! Driv, duktig och ansvarsfull, därför får du alla bra jobb :)
Jag är mer lillasyrran som drömmer mer... och mina flesta kompisar är faktiskt också småsyskon, så du är en unik vän. Och så borde jag ju också ha en storebror till man, då jag är lillasyster med storebror, men så blev det ej...

Kram och tack för idag, vilken fin present vi fick!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Hej igen Kristin,

Tack för din kommentar och roligt att du tittar förbi min blogg :)

Ja, både jag och maken är storasyskon och det märks på lite olika sätt...vi är väl lika tråkiga båda två...ha ha.

Vi ses snart hoppas jag.

Kram,
M.