tisdag 2 december 2008

Härma oss gärna.

Jag försöker vara öppen och ödmjuk och tänka att vissa saker är på ett sätt i Sverige och på ett annat sätt i Spanien, men varken det ena eller andra är bättre än det andra. Bara annorlunda.

Men ibland är det faktiskt så att det ena sättet ÄR bättre och det vet man när det andra landet gör exakt likadant - fast 30 år senare.

Som barnaga. Jag vet inte hur många gånger jag argumenterat för att man inte ska aga sina barn. Men folk har undrat: hur gör man då för att uppfostra sina barn om man inte ens får "röra" dem.

Ifjol förbjöds barnaga i Spanien. År 1979 skedde det i i Sverige. Fortfarande är det tillåtet i England, Frankrike och Italien...

Nu dröjer det säkert inte många år förrän folk inser att rökning är äckligt och att det öppnas fler rökfria restauranger här i Barcelona också. Kan Frankrike och Italien, så borde väl katalanerna/spanjorerna också klara det.

Imorse sa jag till garagevakten i huset att han inte får röka i vårt garage. Han blev fly förbannad och tyckte att det var hans ensak. Är lite orolig att han kommer att punktera våra däck nu.

2 kommentarer:

Sara sa...

Hade ingen aning om att barnaga fortfarande var tillåtet i Storbritannien så nu har jag fått mig litet utav en aha-upplevelse gällande gamla konversationer med britter...

...och jag håller med dig - kan fransmännen och italienarna så borde väl även katalanerna/spanjorerna klara av att sluta röka på restauranger och barer.

Anonym sa...

För folk som förespråkar barnaga brukar jag förklara att jag hoppas att de inte beter sig på ett sätt jag inte gillar under kvällen eftersom att de i en strid mot mig inte har en chans.