fredag 5 december 2008

Jag tror tankarna formar framtiden.

Jag har ett mantra i livet. Ni vet, något man försöker utveckla, bli bättre på. Satte upp detta mål för många år sedan och nästan varje dag tänker jag på det.

Mitt ledord i livet: Var modig. Varje gång jag är rädd, så försöker jag peppa mig själv: Det är lika för alla. Just nu lever du. Passa på. En dag är du död och begraven. Precis som alla andra.

Mina vanligaste rädslor: att någon jag tycker om ska dö, bli sjuk eller råka ut för en olycka, att jag ska bli sjuk, dö, bli våldtagen och uppskuren i en mörk park, vara oälskad, arbetslös, psykiskt sjuk, fattig, hungrig, alkoliserad och ensam...dock i ett fredligt land med gratis sjukvård;)

Men om det nu händer; vad kan jag rimligtvis göra? Inte hjälper det att vara rädd och orolig alla dagar i förväg i alla fall. Det gör mig ju bara svagare och chanserna ökar förmodligen att något hemskt händer.

Jag tänker just idag på Barack Obama. Alla säger att han kommer att mördas. Av rasister eller islamister. Och självklart vet han att det finns ett pris på hans huvud. Ändå står han där. Leende framför kamerorna inför tusentals människor och kämpar för att inge hopp i människor om att de själva kan skapa förändring i sina liv och att han ska hjälpa dem på vägen till en bättre värld. Ja, allt det där som en amerikan kan säga så mycket bättre än vi vanliga.

Fast redan nu är det ju klart att vi lever i den bästa av alla världar. På de andra planeterna i vårt solsystem finns det ju inte ens något liv.

Man måste tänka modigt. Måste. Inte vara rädd. Inre styrka med positiva målbilder leder mig mindre rädd framåt.

Inga kommentarer: