fredag 22 maj 2009

Vardagsknut nummer 2 som måste lösas.

Ted börjar skolan i höst. Galet, jag vet. Men man börjar skolan vid 3 års ålder. Inte obligatoriskt, men om man inte kommer in då tar alla platser slut. Well, vi ansökte om en kommunal skola i närheten av vårt nuvarande hem, men kom inte in. Tänkte att det är onödigt att betala 10 000 SEK i månaden för en sådan liten kille och dessutom vill jag inte att han ska behöva sitta på en skolbuss i tre timmar varje dag som storebror gör (Nintendo DS är lösningen). Pedagogiken känns sekundär i den åldern. Närhetsprincipen viktigare. När vi sedan anmälde oss till den amerikanska skolan där storebror går, så var det redan fullt.

Så nu har vi ingen barnomsorg alls i höst. Och jag vet inte var vi kommer att bo så det är svårt att leta upp alternativ.

Skulle vilja beema mig till min blogg i oktober 2009 för att se hur vi kommer att lösa det här, så jag slipper oroa mig nu.

3 kommentarer:

Bella sa...

Kan tänka mig att det är svårt o DYRT...det är faktiskt en av anledningarna att jag inte ser mig själv med småbarn i Barcelona, skulle gärna vilja att de fick gå i svensk skola och pojkvännen vill inte att de ska gå i katalansk? (han är ju från el sur)
Varför har inte Barcelona, svenska skolan, som i Madrid, Torrevieja etc.?

Anonym sa...

Vänenn, du får tag tag i det hela med att starta en skola i området!! Puss// Din vän Cecilia som läser din blogg NÄSTAN varje dag!!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Bella, jag försökte faktiskt starta en svensk skola i Barcelona. Gjorde marknadsundersökning, affärsplan etc, men motivationen sjönk när jag fann den amerikanska skolan till min egen son och jag måste sätta in eget startkapital för lokal.

Cecilia, svara på frågan, så du är med i min lilla blogg-grupp också. Puss!