lördag 21 februari 2009

Tack.

Uppskattar er feedback på inläggen om kvinnosynen på Mobile World Congress.

Tack för intressanta synpunkter även om jag inte delar samtliga åsikter. Det finns många viktiga frågor att ta ställning till i världen. Man orkar inte ta alla strider. Och det är svårt att stångas mot historien.

Det väsentliga är var och en bestämmer sig vad som är viktigt i sitt eget liv och står upp för det.

I Sverige har kvinnor inte ens haft rösträtt i hundra år och bara det senaste året blev det förbjudet med barnaga i Spanien. I USA var slaveriet naturligt för 200 år sedan. Idag har landet en svart president, framröstad av folket.

Oavsett kamp är det viktigt att inte resignera och bara acceptera tokigheter som känns fel i hela magen med argumentet: "det har ju alltid varit så".

4 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Jag hâller med dig när det gäller lättklädda tjejer i reklamsyfte - jag gillar det inte. Jag tycker inte heller att man ska använda killar i kalsonger för att sälja mobiltelefoner som riktas till tjejer, även om jag kanske killar killar i kalsonger i andra sammanhang.
Men jag tycker inte att allt är sâ svart och vitt, som Sverige mot Spanien t.ex. Att barnaga är förbjudet i Sverige betyder inte att ingen slâr sina barn, bara att ingen gör det inom synhâll för andra.

Anonym sa...

Maria - Bra inlägg.
// MJ

Maria Agrell, Barcelona sa...

Anna, naturligtvis finns det kriminalitet även fast det finns lagar. Däremot är lagarna ett socialt rättesnöre och sänder signaler om vad samhället accepterar och inte.

Jag har ingen svensk vän som argumenterar för barnaga i hemmet, medan jag här träffat otaliga i Spanien, som nu undrar hur man ska få barnen att göra som man säger!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack Mattias.