fredag 6 juli 2007

Dumma.

Jag har en akilleshäl, som gör så ont när man sparkar på den. Det var precis vad Antonio, den dumma greken i min spanska klass gjorde igår.

För ANDRA gången tog han upp det faktum att han inte kunde förståååååå hur jag har kunnat bo i Spanien i 2 år utan att lära mig bättre spanska. Han malde på och malde på.

Jag slutade mina stapplande försök att försöka förklara på spanska och snäste av honom på engelska. Och min engelska, mina vänner, var betydligt bättre än hans.

Förstår inte vad han är ute efter. Kunde inte koncentrera mig på lektionen och efteråt när alla utom jag hade gått ut ur klassrummet frågade min lärare hur det var fatt.

När jag berättade började jag gråta. Inför fröken. Verkligen tufft...

12 kommentarer:

Anonym sa...

Skärpning Fru Agrell! Grekiska män är lite knepiga! Jag bodde 17 år i Nederländerna och hade bara 3 timmars lektion (en gång). Språket kom så småningom... Greken har förmodligen någon som fixar all administration, har inte fött barn (eller har familj) eller har två tre heltidsjobb på g samtidigt. Så ge dig själv en brejk! Hacerte el sueco - ignorera honom!

Anonym sa...

Bättre sent än aldrig, eller hur? Och han är säkert bara rädd att aldrig själv lära sig spanska.

Anonym sa...

Han har bara grym prestationsångest över sin egen spanska, kombinerat med dålig självkänsla. Han klankar inte ner på dig egentligen, han försöker rädda sig själv. Så. Skit. I. Honom. Om inte annat så finns det ju ett och annat mindre smickrande ord som du kan säga till honom. På spanska.

Basilika sa...

Usch, att manniskor man inte giller eller ens bryr sig om kan fa en att grata. Kanner igen mig i det dar. Men vad jag har kommit underfund med ar att manniskor som gillar att klanka ned pa andra har ganska patatiska liv sjalva. Lat inte Greken ta ifran dig gladjen i att lara sig ett nytt sprak. Det marks ju pa bloggen hur glad och stolt du blir nar du far tillfalle att anvanda spanskan, gor dig forstadd och har givande samtal. Focuser pa det och ha en fatastiskt fin helg!

acagirl sa...

Maria, jag har bott här i ett år nu och pratar som en treåring, det blir ju så när jag bara jobbar på engelska och svenska så du är inte ensam i båten! Och tja, grekiska män, eller män från den södra delen av Europa är ju liksom knepigare än män generellt. Han tyckte förmodligen att du var skitsnygg och cool....och kände sig liten, ungefär som när killarna drog en i håret i lågstadiet. Kämpa på med spanskan!

Maria Agrell, Barcelona sa...

TACK!

Anonym sa...

jag kom till stockholm som gäststudent och hade jag inte lärt mig svenska på 2 år skulle jag ha blivit idiotförklarad även om svenskan inte behövdes då alla böcker var på engelska. Och inte bara idiotförklarad, många svenskar skulle ha tagit det personligen också, som ett tecken på att jag inte var intresserad av Sverige.

Men, jag skulle tro att det är svårare att lära sig spanska i Barcelona än svenska i Stockholm. Har bara varit i Barcelona som turist, men det hände att många svarade på katalanska när jag frågade på spanska, trots att det var uppenbart att jag var turist, jag pratar inte spansk spanska. De blev irreterade när jag vad dem upprepa också. Sen har du det faktum att spanjorer är så dåliga på engelska, det går alltid fortare när man har ett gemensamt språk.

Anyway, suerte!

Maria Agrell, Barcelona sa...

A:

Ja, jag tror tyvärr många svenskar är hårda mot invandrare som överhuvudtaget har en brytning när de talar svenska.

Lyckligtvis är spanjorer väldigt överseende och välkomnande mot oss invandrare. Jag känner mig varmt mottagen och ingen spanjor eller katalan har någonsin fått mig att känna mig dum som inte kan språket.

Men som du säger, visst skulle det vara bra om jag talade katalanska också.

Fast engelska funkar tack och lov i jobbsammanhang för mig i Barcelona.

Och jag har en brittisk vän i Stockholm som är VD för en byrå och han har efter 5 år inte lärt sig svenska alls - och det funkar.

Evergirl sa...

Fy tusan! Vilken sk-t.

Förlåt, men jag blir så arg när folk klagar på andra på det där sättet. Han far väl inte illa av att du inte har lärt dig spanska och var och en lär sig väl i sin egen takt och efter egen vilja.

Skulle vilja kontra med att "jag kan inte förstå hur man kan bo i EU i X år utan att lära sig engelska". För det är faktiskt nästan precis samma sak. De lär sig sämre därför att allting är dubbat, du lär dig spanska långsammare därför att du inte umgås med bara (spansktalande) spanjorer.

Själv kämpar jag fortfarande med min franska, men trots ganska många (kortare) kurser är det först nu när jag jobbar på franska och använder det varje dag som jag gör framsteg. Din spanska kommer med tiden, men det är supersvårt att lära sig när man inte tvingas till det.

Ledsen för den långa kommentaren, men jag blev så arg över att folk kan vara så elaka.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack Evergirl.

I helgen har jag övat och övat och övat spanska när vi bodde hos några spanska vänner. Nu jäklar ska greken få så han tiger!

Anonym sa...

Jag tror att han, din kurskamrat, var ca 160 cm lång med en snopp långt under medellängden. Påpeka gärna det nästa gång!

Anonym sa...

Men storleken har väl ingen betydelse? Eller har jag missat nåt? :-))