Gisela Håkansson, professor i lingvistik (språkvetenskap) vid Lunds universitet förklarar:
– Flerspråkighet är en tillgång och tar inte kapacitet från någon annan förmåga. Att tro att ett nytt språk parasiterar på det man redan kan, eller håller på att lära sig, är ett containertänkande – att om jag stoppar in fler språk än ett i minnets behållare får matte ingen plats. Tänk i stället på hjärnan som ett garnnystan, där man kan nysta på ny tråd och väva nya förgreningar.
Människan har kapacitet att ta till sig fler språk än ett, hur många finns det ingen gräns för. Fler språk än ett är en tillgång på många sätt.
Studier visar att flerspråkiga barn får bättre minne än barn som ”bara” har ett språk. Genom att lära sig flera språk än ett bygger man upp mer kapacitet i hjärnan.
Hämtat ur artikeln om barn och flerspråkighet i tidningen Vi föräldrar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hoppas många utlandssvenskar läser artikeln, särskilt i Barcelona, och blir lite mindre rädda för att barnen lär sig katalanska i skolan!
Hej Monica,
Tror du att utlandssvenskarna här är rädda för att barnen ska lära sig katalanska. Det tror inte jag.
Däremot känns det viktigt att barnen OCKSÅ lär sig andra språk ordentligt; som engelska och spanska.
Skicka en kommentar