måndag 23 juli 2007

Ta seden dit man kommer?

Alla mina spanska grannar har hemhjälp.

De kommer på morgonen, fixar med barnen och plockar upp i lägenheten, stryker och städar några timmar efter att föräldrarna åkt iväg med barnen till dagis/skolan.

Sedan kommer hon tillbaka på eftermiddagen, handlar, hämtar barnen på skolan, lagar mat till familjen och är där tills föräldrarna kommer hem från jobbet. Mamma och pappa får tid att leka med sina barn istället för att tvätta, stryka och städa.

Hemhjälpen tjänar 800 Euro vitt i månaden. Det är tydligen samma lön som många svenskar tjänar på kundtjänstjobb här nere i Barcelona.

Och här går jag och plockar leksaker och strumpor som en duktig dumstrut. När det finns en hel värld att upptäcka, stordåd att utföra, vänner att leka med, äventyr att utforska, språk att lära sig, en man att njuta av och barn att fascineras av.

Nä, i höst borde jag anpassa mitt liv till lokala seder och bruk.

2 kommentarer:

Fröken L sa...

Önskar det vore en sed här i Sverige också att ha hemhjälp. Varje dag undrar man hur man ska få tid att hinna med allt som måste göras för att man i nästa andetag inser att det kommer man aldrig att hinna...
Kram Dila

Anonym sa...

Anpassa dig så fort du kan. Jag gjorde just det, i går. Just nu, efter en dag, känns det utmärkt.

Att komma hem trött efter jobbet till ett rent hus och kunna spendera all tid fram till sängdags med familjen är helt underbart.

Värt vartenda öre.