torsdag 31 januari 2008

Apropå byråkrati.

Besökte Försäkringskassan idag. Den spanska alltså. För femte gången på en månad. Märkligt kan tyckas.

I Sverige besökte vi ett akutsjukhus när yngste sonen fick svårt att andas. Vi var där fem minuter, fick ett recept utskrivet och min son blev frisk. Vi betalade 1400 SEK eftersom vi är utskrivna ur Sverige.

Man får tillbaka pengarna om man lämnar in kvittot till den spanska Försäkringskassan. Så jag har gått dit.

Första gången hade jag med mig kvittot, mitt svenska ID-kort (körkortet), mitt spanska ID-nummer (NIE-intyget), kopia på mitt stulna spanska ID-kort, min spanska patientbricka, mitt spanska socialförsäkringskort och min sons spanska patientbricka och socialförsäkringskort.

Men nej, icke, efter en timme i kö fick jag veta att jag inte var klok som inte förstod att detta absolut inte räcker för att identifiera mig. Visst, han såg mitt namn i datorn och såg på alla mina medtagna papper att jag var jag. Men utan mitt svenska pass och polisanmälan på att mitt spanska ID-kort är stulet så kunde han inte hjälpa mig.

Mitt pass låg på den kinesiska ambassaden och väntade på visum.

Följande tre gånger jag varit där har det varit så mycket folk att väntetiden på närmare 2 timmar har gjort att jag vänt i dörren.

Tydligen är det så att alla som är sjuka måste besöka Försäkringskassan på tredje sjukdagen för att få sjukpenning. Det är fyra blanketter som måste fyllas i. I vissa fall - om man är riktigt sjuk - kan man skicka en vän som går dit istället.

Om man är nyförlöst måste man sitta i samma väntrum som alla dessa sjuklingar med sin sköra lilla bebis om man vill få mammapenning. I Sverige ringer man väl bara in...

Hur som helst. Idag gick jag dit igen. Med alla dokument. Men de ville också se min sons pass. Jag svarade att han inget hade!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Helt otroligt. Att man inte har ett större utbyte mellan EU-länderna för att optimera sina rutiner? Det är ju milsvidd skillnad jämfört med Sverige i ditt exempel. För en köallergiker som jag själv är ineffektiviteten och det ständiga kravet på fyskisk närvaro i byråkratiska sammanhang, det i särklass största problemet för mig som svensk i Spanien. Jag får röda utslag.

En svår integrationsnöt att knäcka...

/automatiseringsalex

Unknown sa...

Måste bara berätta. Var i Madrid härom veckan och köpte en bil. För att överföra ägarskapet fick jag och säljaren ta oss till myndigheten "Trafico". Först fick vi stå i kö till en kassa 1 för att få en nummerlapp av en tjänsteman. Sedan efter ca. 150 nummer och 1h väntan var det vår tur. I kassa 2 fick vi presentera registreringsbevis, skattebevis, hans ID, mitt NIE, mitt pass, mitt körkort. Därefter fick vi ställa oss i en ny kö för att betala avgifterna (45 EUR) i kassa 3. Tillbaks till kassa 2 och visa stämplar på betald avgift. Klart.
Vilken tur att säljaren var så schysst att han redan hade förberett excersisen med att fixa skattepapperna på "Hasienda" dagen innan (han förfalskade mina underskrifter), som tog honom styva 2h.

I Sverige signerar säljare och köpare direkt på bilens registreingsbevis vid köpet. Lappen postas till vägverket. Gratis. Klart.
Det kliade kraftigt på hela kroppen hela vägen tillbaka Barcelona...

Vi kämpar på och har integrerat oss hyggligt. Jämför inte med Sverige hela tiden. Spanien är underbart. Men sorry, detta är det enda jag inte fixar. Köerna och alla dessa stämplar...