tisdag 15 januari 2008

Men att köra bil mot rött verkar gå bra...

Nu har jag hamnat i polisregistret.

13.30
Jag är på väg till polisstationen för att anmäla att mitt ID-kort försvunnit. Cyklar snabbt för att hinna innan de stänger.

13.35
Telefonen ringer. Tar upp mobilen och svarar.

13.36
Plötsligt blir jag stoppad av en poliskonstapel. Han vinkar åt mig att stanna. Förstår inte varför.

13.50
Jag får 50 Euro i böter.

Tydligen är det lag på att man måste hålla båda händerna på styret! Man får varken äta, röka eller prata i mobilen när man cyklar.

Och där står jag som ett fån med en hjälm på huvudet.

14.05
Kommer fram till polisstationen som precis har stängt för dagen.

7 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Kommentarer överflödiga, men jag förstår hur du känner dig. Minus cykelhjälm då, för jag har slutat cykla.

la linda sa...

ja de där reglerna gör de lite som de vill med.beror på humöret för dagen oftast. sanslöst!!

Anonym sa...

Kan det vara någon tröst, så hade det precis lika gärna kunna hända i Nederländerna.

Eva sa...

Jobbigt! Det är ju även olagligt att prata i mobilen när man kör bil.

Pippi med Damp sa...

weeeeooow jag tror jag dör av skratt.. (inte för att jag vill föringa allvaret i händelsen) men det låter väldigt kul att en person med cykelhjälm i detta land får böter för att man inte har båda händerna på styret... Ibland e de för roliga de där spanjorerna :)

Maria Agrell, Barcelona sa...

Ja, jag blev faktiskt inte ens arg. Jag var bara supertrevlig och tänkte att om jag är så här artig och rar och skojig så river han sönder böteslappen och jag slipper betala. Förstås.

Men icke, polisen han bara pratade på och var artig tillbaka. Det tog över en kvart innan han skrivit klart.

Nästa gång ska jag göra tvärtom.

Antingen vägra stanna Eller stanna och låtsas inte förstå spanska. Och absolut inte visa mitt ID-kort. Bli en rebell helt enkelt.

Det kan det ju vara värt för att spara 50 Euro om jag skulle bli stoppad med en frukostmacka i handen.

Anonym sa...

...och jag som tycker att det är i Sverige som man kontrollerar och bestämmer över allt och alla.

Hur är trafiken för övrigt i Barcelona??? I många medelhavsländer är ju trafiken helgalen så jag blir förvånad att de har såna hårda regler för cyklister.