måndag 21 januari 2008

Varför valde jag egentligen att bosätta mig just i Spanien?

Är jag en självplågare?

Jag var duktig i skolan. I alla ämnen utom ett.

När jag gick ut gymnasiet hade jag nästan bara femmor, några fyror och en enda trea. Jag hade t.o.m. nyligen höjt den från en tvåa. Min enda tvåa någonsin. Det här var på den tiden då man fick betyg i siffror från 1-5. Naturligtvis var detta ämne spanska.

När jag började min spanskakurs på ESADE i höstas så var jag bäst i klassen. Alla klasskamrater tyckte jag borde börja på nästa nivå för jag kunde prata så mycket bättre än alla andra. Men jag stannade.

Nu när vi snart är klara med denna kurs sa min lärare idag - inför alla - att jag var sämst i klassen och den enda som inte borde avancera till nästa nivå!

Kanske för att jag missat nästan hälften av lektionerna när jag varit hemma med sjuka barn och rest - eller också för att det spanska språkcentret i min hjärna har kollapsat eller ännu värre aldrig ens existerat.

Tappar all motivation och drivkraft. Borde jag kanske inse mina begränsningar och ge upp?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Kämpa på så kommer det gå bra! :)

Basilika sa...

Sa otroligt opedagogiskt! Och oforskamt. Med sprak tycker jag att jag far den storst motivationen att studera fran att kunna lasa bra bocker och fora samtal pa en nagolunda intressant niva. Att kunna gora det ger mig valdiga kickar och ger mig motivation att traggla mer grammatik och glosor.

Anonym sa...

Nä Maria, det här låter inte som du? Inse sina begränsningar? Jag tycker läraren verkar opedagogisk.
Kom igen, du fixar det. Kram//Cecilia

Anonym sa...

Nu kom jag hit av en slump, genom att söka på franska i Google (internet är ett mindre mirakel xD), men jag vill fortfarande ha något att säga om det här: FORTSÄTT!

Jag har läst franska sedan årskurs 6, går nu första året i gymnasiet och fortsätter. i 6:an/7:an var jag bland de bästa i klassen, i 8:an lite sämre och i 9:an skitdålig i förhållande till vad man skulle kunna enligt skolverket (jag hade även 2 olika lärare under dessa år, en outbildad som ha de språket flytande och en utbildad som även var historiker).

Jag har nyligen börjat öppna upp mig för franska på fritiden genom att lyssna på franska intervjuer och få tag på Disneyfilmer med franskt tal, jag börjar redan plocka upp tal rätt bra och kan förstå mera och det är hur kul som helst - att bo i ett land kommer definitivt hjälpa dig med språket!

En släkting till mig bodde au pair i frankrike i ett till ett och ett halvt år - sedan kunde hon språket nästintill flytande i både tal och text och fick jobb hos Utrikesdepartmentet, och spenderade några år utomlands i oika länder kommunicerandes på franska med en fet lönecheck!

Flerspråkighet lönar sig! Avsluta det du har påbörjat! :D

Maria Agrell, Barcelona sa...

Jag har varit så låg. Men jag ska försöka gaska upp mig.

Inser att jag faktiskt måste plugga mellan lektionerna också.

Tack för ert pepp.

KARLAVAGNEN sa...

Men nääää Maria kom igen. Jallans opedagogiska lärare, undrar om det är en spansk vuxenspråkslärar grej? En bekant till mig har varit utsatt för samma sak.

Ev byta skola eller ta privatlektioner? Mer flexibelt?

Inte vara låååg! Kom igen!!!

Erik Wirdheim sa...

Maria,

Jag tror att det är viktigt att du hittar en personlig anledning till varför du BEHÖVER lära dig spanska. Umgås man i internationella kretsar kan man ju ofta klara sig utan den.

Kan du inte motivera dig med något i stil som att du vill kunna läsa LaVanguardia på nätet varje dag?

Eller är det bara jag som är så "torr" att jag tycker sådant är kul?

Din lärare var opedagogisk men, låt oss vara ärliga, att känna sig sämst i klassen är inte kul det heller.

Varför inte prova "intercambio"? Du tränar någon i engelska och de dig på spanska.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Erik,

Ja, jag kan trösta mig med att vi var 8 personer i klassen från början. Nu är vi bara 4.

Två är fransyskor och har lättare med spanskan. Och amerikanska fick också kritik för att hon hade så dåligt uttal.

Jag brukar verkligen inte känna mig sämst i klassen, inte alls, inte förrän hon sa det.

Hon tyckte att eftersom jag inte haft möjlighet att gå på hälften av lektionerna, så har jag missat mycket grammatik att det vore bättre för mig att repetera kursen.

Pratade med henne efteråt och sa att jag ville byta nivå i alla fall - om jag nu ska fortsätta plugga.

Jag läser spanska tidningar på nätet. Fast jag brukar översätta med Babelfish ibland...

Pippi med Damp sa...

hehe, spansklärare här ÄR opedagogiska! Min lärare sa till mig att jag inte hade nån hjärna och att jag borde tänka innan ja öppnade käften. anledningen till detta pedagogiska utspel v ar att jag vid ett tillfälle hade fel tempusform på ETT verb när jag berättade en historia.
Jag skällde ut honom på engelska i 10 minuter. Sen började ja gråta...

Hur som helst, ja var oxå bäst i klassen innan, men sen blev d svårare med subjuntiv å såna saker. Det som folk säger till mig är att ALLA kommer till en punkt när det går trögt och man tycks tillochmed bli SÄMRE på att prata än man varit innan. Det är bara att kämpa på så kommer man igenom det. Säger de som vet...
Jag försöker motivera mig med att läsa bcker på spanska, av sådan typ som jag tycker är superintressanta. Det går riktigt bra! Prata går något sämre.. Frustrerande är det! Men Kärleken pratar bara spanska med mig nuförtiden, så det är ju oxå en morot..
Lycka till!

www.malinrocaahlgren.com sa...

jag säger som erik. o sen du som har 700 järn i elden, ha inte dåligt samvete för att du inte hinner med läxan. fast kommentaren från läraren var helt onödig! ge honom på moppo! ;)

Maria Agrell, Barcelona sa...

Lisa: inser att en spansk make/pojkvän hade varit bra, men min rara lille son har sagt att han kan öva med mig :)

Sedan pratar jag ju dagligen spanska med grannarna, min revisor, dagispersonalen, i affären, med barnläkaren, i kontakten med myndigheter etc.