måndag 1 juni 2009

Sociala livet online.

Nu när jag inte jobbar 12 timmar varje dag hinner jag med en massa oviktiga saker.

Igår organiserade jag mina 320 Facebook vänner (och bekanta) i olika grupper beroende på var jag lärt känna folk. Människor från mina olika epoker i livet: Barcelona, Stockholm, Umeå, San Francisco, Åre, Skåne, Göteborg/Henrik, Adelaide eller Hudiksvall. Några människor känner jag inte från en specifik stad utan ett sammanhang, som nätverket Morsorna och mina knattereportrar kollegor från SVT Barnjournalen. De fick en egen grupp.

Just nu är det mest vänner från Barcelona gruppen online.

Måste säga att det var verkligen kul att se från vilka tidsperioder jag lärt känna folk. Och hur många som är kvar i mitt liv sedan t.ex. studietiden i Adelaide, universitetsåren i Umeå eller jobbtiden i San Francisco. Stockholms gruppen är störst, tätt följt av Barcelona faktiskt.

92 personer på min Facebook har jag lärt känna i Barcelona sedan jag flyttade hit för 4 år sedan. Märkligt, det känns som att jag alltid har känt dessa människor. Alla bor inte kvar i stan, som Lena, Madeleine och Monica, men de finns kvar i mitt liv. Det tycker jag är fint.

Jag gillar Facebook. Det är det perfekta sociala mediet för en relationsnjutare som jag.