torsdag 21 juni 2007

Projekt: Bil

Jag äger en svensk bil. Nu står jag inför några val. Har du information som kan hjälpa mig på vägen?

Alternativ:
1) Behålla bilen svenskregistrerad.
Kan man besikta den i Spanien? Läste någonstans att Svensk bilprovning besöker södra Spanien under sommaren. Eller bör jag köra till Sverige och besikta den? Vad säger lagen?

2) Registrera in bilen i Spanien.
Hur gör man det? Vad kostar det?

3) Sälja bilen i Sverige. Köpa ny bil i Spanien.
Hur är prisläget på bilar i Sverige kontra Spanien? Finns det förmånliga billån i Spanien?

3 kommentarer:

Anonym sa...

www.vv.se Vägverket för import export regler.

Mer har jag inte koll på!

Anonym sa...

Hej

Alternativ 1.
Kontakta svensk bilprovning. De är i södra spanien några gånger om året. http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/02CC5FB3156F7FFFC1256FF700465967!opendocument&m=15
Kanske kan vara skönt med en liten semesterresa söderöver?
Jag tror ett vilkor är att bilen fortfarande står reggad på någon som bor i Sverige delar av året...vet ej. Fördelen med svensk registrerad bil är att försäkringen blir bra mycket billigare....





Alternativ 2. Jag reggade med hjälp av RACC i Barcelona om min bil för några år sedan. Det var mycket jobb med jagande av papper och stämplar. Kostnaden gick på 1500 €. Kostnaden varierar pga motorstorlek och hur gammal din bil är. Jag hade absolut inget lyxåk utan en liten Peugot 307.
Bara ett alternativ om du verkligen ÄLSKAR din bil.


Alternativ 3.
Beror nog på vad du skall sälja och vad du vill köpa.

Lycka till!

Mattias

Monica sa...

Har ocksâ förstâtt att det är kostsamt att omregistrera här. Jag tror du fàr bra för bilen i Sverige (sälj i Norrland!) - spanjorerna har ju en tendens att ABSOLUT köpa nya bilar, sâ gissningsvis är det inget jätteandrahandsvärde - iallafall inte jättemycket mer än i sverige (obs, vet inga fakta). Sà, sälj i Sverige, köp nytt här, làter väl enklast... Om ni inte beskiktar i Malaga eller vart det kan va....